Fagforbundets innspill til barnehagestrategien; Kvalitet mot 2030

Fagforbundets medlemmer mener den viktigste forutsetningen for god kvalitet i barnehagen er god bemanning gjennom hele dagen.

28.05.2021
Sist oppdatert: 14.06.2021

Erfaringer fra pandemien har vist oss at dagens bemanning er tilpasset en kortere åpningstid. Om vi ønsker god kvalitet i barnehagen må bemanningen selvsagt være tilpasset åpningstiden.

Fagforbundet mener det skal være like naturlig at barnehagen har barne- og ungdomsarbeidere som barnehagelærere. Det skal være like naturlig å ta imot lærlinger som studenter i barnehagen.

FAFO rapporten «Gjør fagbrevet en forskjell?» viser at barnehager som har lærlinger lettere får i gang faglige refleksjoner blant de ansatte, knyttet til lærlingenes oppgaver. De ansatte med annen yrkesbakgrunn ga også tilbakemelding om at de hadde fått mer respekt for kompetansen til barne- og ungdomsarbeideren ved å ha en lærling på arbeidsplassen.

Her er flere av punktene Fagforbundet trakk frem i sitt innspill til barnehagestrategien:

Ledelse: Fagforbundet mener god kvalitet i barnehagen forutsetter god og tilstedeværende ledelse. De ansatte må få tid til refleksjon rundt etiske problemstillinger og holde seg faglig oppdatert. Lederen må ha støttefunksjoner på lik linje med en rektor, slik at det blir tid til pedagogisk ledelse. I dag bruker en barnehageleder mye tid på oppgaver som kan gjøres av andre yrkesgrupper, for eksempel en administrativt ansatt.

Pedagogisk kvalitet: Når barn selv blir spurt om hva som er viktig for dem i barnehagen er det gjennomgående svaret at de ønsker å ha voksne som er tilstede, gir trøst, støtte og som de kan spørre om hjelp. Det må være nok ressurser slik at alle ansatte har tid til planlegging, observasjon, dokumentasjon og evaluering av de pedagogiske aktivitetene, sammen og hver for seg. Dette bidrar til å skape barnehagen som en lærende organisasjon. Dette vil kreve et godt samspill mellom de ulike yrkesgruppene i barnehagen.

Flere menn i barnehagen: Om vi skal gi alle barn en god start må vi bli enda flinkere til å inkludere guttene gjennom hele utdanningsløpet. Fagforbundet støtter intensjonen om at 20 prosent av de ansatte i barnehagen skal være menn. Det må gjøres en større innsats for å øke andelen menn i barnehagen. Dette arbeidet starter i barnehagen.

Barne- og ungdomsarbeideren: Medlemmer som er barne- og ungdomsarbeidere opplever at deres kompetanse blir lite brukt i det pedagogiske arbeidet. Deres praktisk-pedagogiske kompetanse må benyttes bedre. Skal vi styrke kvaliteten i barnehagen må barnehagelærerne tilbringe mer av sin tid sammen med barna.

Barnehagelæreren: Dagens barnehagestudenter trenger mer praksis i sin utdanning. Dagens ti ukers praksis, gir ikke studentene nok erfaring til å se de ulike teorien opp mot praksis.