Advokatforsikring ble redninga

Føre var: Til høsten kan medlemmene få juridisk hjelp også i privatlivet.

Føre var: Til høsten kan medlemmene få juridisk hjelp også i privatlivet. (Foto: Victoria Mikhina / Mostphotos)

Til høsten tilbyr Fagforbundet medlemmene rimelig advokatforsikring. - Det er så mye man ikke tenker på, som kan skje. Når noen dør, havner mange i en vanskelig situasjon, og da er hjelpen gull verdt, sier hovedtillitsvalgt i Bergen kommune, Hjørdis Vigen Haugen.

09.06.2021 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 16.06.2021

Hjørdis Vigen Haugen tegnet advokatforsikring gjennom LOfavør. Det har hun ikke angret på.

- Jeg er særkullsbarn, og mor begynte å bli gammel, så derfor tenkte jeg «heller føre var», sier Hjørdis. Hun visste at det ville komme et arveoppgjør og ønsket å ha juridisk hjelp på sin side.

Mannen som moren til Hjørdis var gift med hadde fire barn, som verken Hjørdis eller søsteren har hatt så mye kontakt med. Hun ønsket derfor profesjonell hjelp til å håndtere alt som hadde med arveoppgjøret å gjøre, når tiden var inne.

Særkull og uskiftet bo

Så gikk det noen år. I mellomtiden gikk moren bort, og de to søstrene samtykket til at stefaren kunne sitte i uskiftet bo. Dette er ikke vanlig når den lengstlevende er stemor eller -far, og krever samtykke fra særkullsbarna. Huset var nemlig tinglyst på Hjørdis sin mor.

Stefaren døde i fjor. Da kontaktet Hjørdis HELP, og advokat Line Hagen tok kontakt.

- Hun visste hva som måtte gjøres, og hva som ville skje. Det var til fantastisk hjelp, og veldig profesjonelt utført, sier Hjørdis.

Komplikasjoner oppstår

- Det var mange ord og uttrykk jeg ikke forsto, og det hadde blitt helt kaos hvis jeg ikke hadde hatt hjelp. Jeg fikk løpende informasjon hele tiden, og hvis jeg lurte på noe, kunne jeg bare kontakte Line, forteller Hjørdis Vigen Haugen.

Stefaren hadde ikke sendt inn dokumentasjon på at han satt i uskiftet bo, og det skapte komplikasjoner. I tillegg bor søsteren til Hjørdis i Danmark, og det gjør at notaren der må kontaktes.

- Så var det en spesiell situasjon med alle barna på den andre siden som vi ikke har hatt kontakt med, men alt dette tok HELP seg av, forteller Hjørdis.

For eksempel ønsket barna på den andre siden privat skifte, men Hjørdis kunne ikke forskjell på privat eller offentlig skifte. Dessuten oppsto det en liten diskusjon om gravferdskostnadene, i tillegg til at huset måtte overskjøtes, og Kartverket kontaktes.

- Jeg hadde aldri hørt om Kartverket, men alt dette løste seg med advokathjelp, sier Hjørdis.

Advokathjelp blir enda rimeligere

Hjørdis betaler i dag 167 kr/mnd for individuell advokatforsikring gjennom LOfavør, men månedsprisen kommer til å gå ned til 79 kroner når advokatforsikringen blir kollektiv i Fagforbundet fra slutten av september.

Arv er bare ett av flere juridiske områder forsikringa dekker – den gjelder også familie- og arverett, fast eiendoms rettsforhold, kjøpsrett og netthets.

- Jeg har spart mange penger, mye tid og skånet meg for store bekymringer ved å ha advokatforsikring, sier Hjørdis Vigen Haugen.

På fagforbundet.no kan du lese mer om advokatforsikringa som kommer til høsten.

Hovedtillitsvalgt for Fagforbundet i Bergen kommune, Hjørdis Vigen Haugen.