Store forventinger til ny nasjonal rammeplan for SFO

barn skoleveilederkoronaSFOassistenterelever

barn skoleveilederkoronaSFOassistenterelever (Foto: Mostphotos)

Nå er det endelig kommet på plass, ny rammeplan for skolefritidsordningen. Fagforbundet håper dette bidrar til å styrke SFO-tilbudet i hele landet.

14.06.2021
Sist oppdatert: 24.06.2021

- Endelig har også SFO-sektoren en nasjonal rammeplan for innholdet og kvalitetet på tilbudet, for dette har vi ventet på lenge, forteller nestleder i yrkesseksjonen kirke, kultur og oppvekst, Morten Lindhard.

Store forventinger

Fagforbundet er opptatt av at alle barn skal inkluderes i SFO-tilbudet. Det betyr blant annet at barna som får ekstra ressurser i undervisningstiden også bør få denne ressursen med seg over i SFO-tiden. I tillegg mener Fagforbundet at det er viktig at alle barn får kunnskap om samisk kultur og egenart og at urbefolkningen rettigheter etter ILO-konvensjonen ivaretas.

- For å sikre et likt tilbud i hele landet har vi vært opptatt av at SFO-tilbudet må styrkes i opplæringsloven. Derfor har vi store forventninger til denne rammeplanen. Alle barn i barneskolen, uavhengig av foreldres inntekt, bør få muligheten til å delta i en skolefritidsordning, sier Morten Lindhard.

Sunne måltider og mer fysisk aktivitet

Om den nye planen skriver regjeringen at skolefritidsordningen for første gang nå får en nasjonal rammeplan. Den skal styrke kvaliteten og innholdet i SFO-tilbudet til nesten 150.000 barn over hele landet. Fremover vil regjeringen ha mer sunne måltider og mer fysisk aktivitet.

– I dag varierer kvaliteten og innholdet på SFO-tilbudet for mye. Mange kommuner har gode lokale satsinger, men det er store forskjeller i aktivitetstilbudet, og undersøkelser viser at det finnes tilbud som ligner en "oppbevaringsplass" der barna får tilsyn. Med den nye nasjonale rammeplanen vil vi sikre at alle barn får et godt SFO-tilbud uavhengig av hvor de bor og hvilken skole de går på, sier kunnskaps- og integreringsminister Guri Melby.

Fagforbundet har vært involvert i dette arbeidet, fordi skolefritidsordningen er et viktig velferdstilbud og har stor betydning for barnas første skoleår. Tilbudet skal gi leken et stort rom, barn må få lov å være barn. Barn skal kunne utvikle seg i trygge og gode omgivelser, som tilrettelagt for deres aktiviteter.