Rapport om kirkelig organisering ute på høring

Denne uka ble rapporten om kirkelig organisering sendt ut på høring. Høringsnotatet reiser mange krevende spørsmål. Nå må Fagforbundet jobbe godt og bredt med høringssvaret. Høringsfristen blir 1.12.2021

22.06.2021
Sist oppdatert: 24.06.2021

Det har tatt 16 år siden Kirkemøtet først vedtok at Den norske kirke skulle ha en arbeidsgiver for alle ansatte. I mellom tiden har arbeidsgiveransvaret for prestene blitt overført fra Staten til det sentrale rettssubjektet Den norske kirke. Mange runder med utredningsarbeid og høringer har blitt gjennomført. Nå må det konkluderes. Tiden som har gått tross arbeidet som har blitt lagt ned viser hvor krevende en del av dilemmaene som må løses er. Fagforbundet vil nå jobbe for en bred høringsprosess der alle nivåer i organisasjonen involveres. Det er viktig at vårt høringssvar er godt forankret og speiler det våre medlemmer og tillitsvalgte er opptatt av. Velferdsdimensjonen ved gravferdstjenestene og kirkens rolle som forvalter av fellesskapets kulturarv tilsier at dette er en høring vi må ta på alvor.

Onsdag 7. april la hovedutvalget for prosjekt kirkelig organisering frem sin rapport. I tiden etter dette har Kirkerådet arbeidet med utformingen av høringsdokumentet og sett på behovet for ytterligere utredninger. Utvalgets mandat var å utrede modeller for et nytt kirkelig organ på prostinivå. Organet skulle erstatte dagens fellesråd og blant annet ivareta arbeidsgiveransvaret for alle ansatte – inkludert prestene. Dette organet vil inkludere flere menigheter/sokn enn dagens fellesråd. I de fleste tilfeller flere kommuner. Så hvordan skal man sikre en god relasjon mellom lokalkirken og kommunen? Hvem skal lede virksomheten? Hvordan skape balanse mellom verdslige oppgaver og geistlige spørsmål? Hvordan kan ansattes interesser ivaretas best mulig? Hva med gravferdsforvaltningen i en slik løsning? Spørsmålene er viktige og noen er vanskelige. Flere av dem gir ikke rapporten gode svar på. Derfor blir det ekstra viktig at Fagforbundet bidrar med vårt brede, tverrfaglige blikk.

Link til side om høringen

Link til side om organiseringsprosjektet og infofilm om utvalgsrapporten: