Valgintervju med Trine Lise Sundnes (Ap)

Trine Lise Sundnes er Aps fjerde kandidat til Stortingsvalget 2021. Fagforbundet Oslo har bedt henne svare på noen spørsmål på vegne av medlemmene.

07.07.2021 av Martin Halsos
Sist oppdatert: 06.08.2021

Fortell litt om deg selv:

Jeg er 51 år fra Bjerke. Flytta ned til sentrum da jeg var 29, og bor nå på Grünerløkka et steinkast unna der faren min vokste opp.

Hva er din politiske bakgrunn?

Min bakgrunn er fra fagforeninga. Min tillitsvalgtserfaring spenner fra egen arbeidsplass til LOs ledelse og som forbundsleder i HK. I 30 år har jeg vært tillitsvalgt på ulike nivåer i fagbevegelsen. Jeg vet at vi sammen kan lage bedre reguleringer som får betydning for arbeidsfolk. Jeg ble fagorganisert da jeg var 20 og tillitsvalgt da jeg var 21. Jeg så tidlig at mange arbeidsgivere spekulerte i midlertidige kontrakter. Arbeidsmiljøloven var for dårlig og som medlem i AP fikk jeg landsmøtet med på at en endring måtte til. Det ble seinere til lov, som dessverre ble fjernet av dagens regjering.

Hvorfor trenger Oslo en ny regjering?

For Oslo betyr en ny regjering mye. Etter åtte år med Erna har forskjellene økt og det er ergerlig å se en regjering som ødelegger for vanlige folk og gir sine egne enda dypere lommer. Med en ny regjering kan overføringene til kommunene styrkes og Oslo-modellen, som er utviklet under et AP-ledet byråd, overføres til resten av landet. En ny styringsdyktig Ap-regjering, med et stor flertall bak seg, kan sørge for at det skapes nye jobber, slik at de som mistet sine i Oslo under pandemien kan komme tilbake i arbeid. Samtidig vil en styrking av bestemmelsene om deltid i arbeidsmiljøloven gjøre det lettere å få hele stillinger gjennom at arbeidsgiver må dokumentere behovet for deltid. Det er en endring jeg har trua på, og som vi kan få til om mange nok stemmer på oss.

Har du noen gode stemmetips?

Bruke stemmeretten. Jeg anbefaler å forhåndsstemme på det sterkeste.  Det har jeg gjort siden de åpnet for det. Det er veldig praktisk å stemme på vei til eller fra jobb.

Har du en stemmetradisjon du vil dele?

Mormora mi si alltid at du ikke kan gå med hølete bukser på valgdagen. Det er litt høytid på selve valgdagen, selv om jeg har forhåndsstemt. Det er fortsatt en merkedag for meg og da kommer fintøyet på.