Valgintervju med Torgeir Knag Fylkesnes (SV)

Torgeir Knag Fylkesnes er Tromsø SVs 1. kandidat til Stortingsvalget 2021. Fagforbundet Tromsø har bedt han svare på noen spørsmål på vegne av medlemmene.

01.09.2021 av Reinaldo Montalvao
Sist oppdatert: 01.09.2021

Fortell litt om deg selv:

Jeg heter Torgeir Knag Fylkesnes. Jeg er stortingsrepresentant og Tromsøværing. Noen av dere lurer kanskje på hvor den skarre-r-en kommer fra? Jeg vokste opp i Askeladdsvingen i Tromsø, så det er ikke derifra den kommer. Men jeg har ei mor fra Bergen, og noen ganger så eksister arvesynda.

Hva er din politiske bakgrunn?

Jeg har brukt åtte år på å kjempe for folk i Nord-Norge og Troms. Jeg har brukt tida mi på å jobbe for Nord-Norgebanen. Jeg har alliert meg med alle slags folk for å få dette til, ja til og med Frp har jeg jobba sammen med. Det er slik jeg jobber og tenker. Det viktige er å få ting til. Derfor er vi nå nærmere å få bygd en jernbane enn kanskje noen gang før. Jeg vil fortsette på Stortinget for å videreføre denne jobben.

Jeg har vært studentpolitiker for Sosialistisk Studentlag på Universitetet i Tromsø, leder av studentstyret (1998) og studentrepresentant i universitetsstyret (1999).

I 1999 til 2003 satt jeg i kommunestyret i Tromsø. Jeg har jobbet på partikontoret og for stortingsgruppa til SV, og vært fylkesleder i Troms SV. har vært leder av Troms SV. Fra 2012 har jeg sittet i SVs sentralstyre, de siste årene som nestleder.

Ellers er det verdt å nevne som politisk bakgrunn at jeg har jobbet for Norsk Sykepleierforbund, har startet et par bedrifter, har undervist, har jobbet i noen organisasjoner og har vært foreleser.

Har du et politisk idol?

Tore Hund! Neida (joda), Ottar Brox og Hanna Kvanmo

Hvordan kan Stortinget påvirke kommunepolitikken?

Stortinget gir rammene til kommunene, både gjennom rammeoverføringer, og gjennom å bestemme hvilke oppgaver kommunene skal løse. Kommunene er grunnmuren i den norske velferdsstaten. Det er her vi har barna i barnehagen og på skolen, tar oss av de eldre eller gir helsehjelp til de svakeste. Det er utrolig mange velferdsfunksjoner en kommune skal løse. For eksempel, dersom vi ikke har nok fastleger vil de statlige sykehusene få et større trykk på seg.

Derfor er det utrolig viktig at vi gir kommunene skikkelige rammer. Med SVs opplegg for kommuneøkonomien ville Tromsø kommune ha hatt rundt 90 millioner kroner mer å rutte med, penger som kunne gått til barn og unge eller til å hjelpe de svakeste.

Det er bemanningskrise i store deler av helseomsorgen. Det er grunnlag for å trykke på den store, røde knappen. Vi må ha nok helsepersonell på jobb. Da må vi gi dem skikkelige lønns- og arbeidsvilkår.

Det er viktig å forstå hva som skjer i kommunene for å være en god representant på Stortinget.

Hva er dine viktigste saker?

En av de store sakene i Nord-Norge er hvordan vi skal fordele fiskeriressursene. Jeg og SV har vært en klar stemme for at fisken skal tilhøre oss som bor langs kysten. Diskusjonen om fiskeripolitikk blir ofte teknisk, om lengder og kvotefaktorer. Men prinsippene som vi mener skal ligge til grunn er ganske enkle. Vi vil ikke at noen få store skal kontrollere fiskeressursene. Vi vil at verdien av fisken skal skape liv og røre i kystsamfunnene våre. Verdiene skal ikke gå til kapital og banker.

Ellers er jeg opptatt av at vi skal realisere Nord-Norgebanen.

En siste hjertesak er velferdsstaten, og da spesielt at vi har tilstrekkelig bemanning.

Har du noen gode stemmetips?

Stem SV!

Har du en stemmetradisjon du vil dele?

Jeg har i alle år stemt på valgdagen. Tatt på meg en fin skjorte og langsomt bevegd meg mot valglokalet. Jeg tar meg god tid, snakker med folk, det er en høytidsdag. Samfunnsutvikling på folkets premisser, ikke elitens, det er det valgdagen handler om!