Personvern: PVO-undersøkelsen 2020/2021
Med innføringen av personvernforordningen, ble det obligatorisk for en rekke virksomheter å opprette personvernombud (PVO), og ombudene fikk en sentral rolle i etterlevelsen av regelverket. Vi har gjennomført en undersøkelse der vi har sett nærmere på ombudenes erfaringer, og laget en rapport der vi presenterer funn og anbefalinger.
17.09.2021
Sist oppdatert: 17.09.2021
Ordningen med personvernombud har eksistert i Norge helt siden 2001, men med personvernforordningen ble innholdet i ombudsrollen betydelig styrket. Ombudsordningen ble samtidig gjort obligatorisk for de fleste statlige etater og kommuner, og for en rekke private virksomheter og organisasjoner.
Det er foreløpig lite kunnskap om personvernombudenes erfaringer med arbeidet. I november og desember 2020 gjennomførte vi derfor en spørreundersøkelse blant personvernombudene. Det vi ønsket svar på, var:
- Hvem er personvernombudene, og hvordan opplever de sine arbeidsvilkår?
- Hvordan erfarer ombudene virksomhetenes etterlevelse av personvernregelverket?
I rapporten presenterer vi de viktigste funnene fra undersøkelsen. Vi gir også noen råd om hvordan ombudsrollen bedre kan ivaretas i virksomhetene.
Les mer her: https://www.datatilsynet.no/aktuelt/aktuelle-nyheter-2021/personvernombudsundersokelsen-202021/