– Vi må løfte blikket i debatten om fremtidens arbeidsliv

Etter halvannet år med mer hjemmekontor og fjernarbeid enn før, har vi hatt mange diskusjoner om fordeler og ulemper med slike løsninger. Nå har tiden kommet for å løfte blikket og snakke kunnskapsbasert om hvilke løsninger som gir et best arbeidsliv totalt sett, mener STAMIs direktør Pål Molander.

01.10.2021 av Lyra Lluka
Sist oppdatert: 01.10.2021

På et webinar arrangert av STAMI 30. september 2021 diskuterte han blant annet betydningen av inkludering, sysselsetting, tillit og autonomi sammen med Trygve Svensson fra Agenda, Kristin Clemet fra Civita og Even Bolstad fra HR Norge. Samtalen ble ledet av Svein Tore Bergestuen.

I sin innledning pekte Molander på at dersom Norge skal kunne opprettholde gode velferdsordninger og -tjenester også i fremtiden, må vi ha et arbeidsliv som inkluderer flest mulig. I tidligere debatter har det tatt til orde for at arbeidstakere med for eksempel sosial angst kan oppleve det som positivt å jobbe fra hjemmekontor, men dette standpunktet stilte Molander spørsmålstegn ved.

Du kan lese mer om temaet, samt se hele webinaret her!