Til hovedinnhold

Løsninga lå i et smerteplaster

Smerteplaster delegeres - tillit i praksis, mellom sykepleier og helsefagarbeider på Hommelvik helsetun.

Smerteplaster delegeres - tillit i praksis, mellom sykepleier og helsefagarbeider på Hommelvik helsetun. (Foto: Stillbilde fra omstillingsenhetens film "Tre fortellinger om kommunalt trepartssamarbeid".)

På Hommelvik helsetun ble utgangspunktet for utviklingsarbeid å endre på hvem som satte smerteplaster på beboerne.

27.10.2021 av Ellisiv Solskinnsbakk
Sist oppdatert: 29.10.2021

Hommelvik helsetun hadde vært gjennom flere endringer i organisasjonen, både i lederstruktur og avdelingsstruktur. Det var misnøye blant ansatte
og pårørende. Sykefraværet økte, og ved utgangen av 2016 var det på nærmere 20 prosent. Så ble de en del av Fagforbundets prosjekt i samarbeid med Sintef og fikk verktøyene som gjorde at de kom i gang med partssamarbeid. 

Tillit i et smerteplaster

Endringen som ble startpunktet for HMS-gruppa, var at fagarbeiderne ønsket å få tildelt ansvar for å sette smerteplaster på beboerne. Det satt langt inne hos flere å overlate ansvaret til helsefagarbeiderne, men da det først skjedde fikk alle en lettere hverdag. Sykepleieren kvitterte ut plaster, slik at fagarbeideren kunne sette på smerteplaster samtidig med påkledning. Beboeren slapp å bli kledd av på nytt av en sykepleier for å få smerteplaster, og sykepleieren vant litt mer tid hver dag. Bra for alle! 

Ble kvitt baksnakkingskultur

Et annet tema til diskusjon, som kom fra de ansatte selv på et avdelingsmøte, var hvordan de skulle få bort baksnakking. De gjennomførte et arbeidsverksted over tre timer med fokusområdene 'den gode arbeidshverdagen' og 'tilbakemeldingskultur'. Over 20 ansatte, samt HMS-gruppa, deltok. De jobbet i grupper og i plenum, med fire punkter:
• Beskriv en hendelse på jobb med en kollega, siste måneden, som gjorde deg glad.
• Finn to ord som beskriver hvordan du føler deg når en kollega gir deg ros.
• Hva skjer med en negativ tilbakemelding hvis den ikke blir ytret?
• Hva skjer med en negativ tilbakemelding som ytres?

Hensikten med denne arbeidsøkta var å fokusere på viktigheten av å se hverandre som kolleger, og å anerkjenne hverandres styrker og talenter for å bygge mestring, trygghet og arbeidsglede.

;
Hei, jeg heter Frøya. Hva kan jeg hjelpe med?