En førjulshilsen fra leder

10.12.2021 av Thore Wiig Andersen
Sist oppdatert: 10.12.2021

Kjære medlemmer!

Etter en liten pause fra vervet som leder, i foreldrepermisjon, så jeg frem til å komme tilbake i jobb for våre medlemmer 1.desember. Det gikk dessverre ikke lang tid før omikron var den nye virkeligheten og en ble hensatt rett til hjemmekontoret i Kristiansand igjen. En situasjon så altfor gjenkjennelig fra store deler av 2020 og 21. Jeg hadde nå sett frem til å treffe mange av dere fysisk. Men vi må altså ha dette fortsatt litt på vent. Men fagforeningsarbeidet fortsetter for det. Selv om det er foran skjerm og i tlf. Gjerne ta kontakt hvis det er noe du lurer på.

Høsten har gått til et viktig arbeid bla med vår eget høringssvar på kirkelig organisering. Et grundig og omfattende arbeid over lang tid er nå i mål. Tusen takk til alle medlemmer som har svart på spørsmål og tillitsvalgte som har gitt innspill. Dere har bidratt til at høringa gjenspeiler medlemmenes syn på viktige spørsmål knytta til ny organisering. Det er særdeles viktig. Det blir utrolig viktig for oss å ta med dette videre.

Jeg tror ikke jeg er alene som trodde at det gikk gradvis mot slutten nå for ROS-analyser og smittevernplaner. Men så var det altså på an igjen.

Mine tanker går nå til alle dere kjære kolleger som skal planlegge julens høytid. Med smittevernregler å sette seg inn i, atter engang. Kjære kolleger; ha tett kontakt med lokal smittevernmyndighet ift arrangement. Ikke gjør noe en er usikker på. Er en usikker, kontakt gjerne prosten din. Det er bedre å spørre en gang for mye enn for lite.

Vi hadde vel sett frem til ei jul med litt lavere skuldre denne gangen. Nå må dere fortsatt brette opp armene etter et langt maratonløp. Dere imponerer, men det er viktig å ikke strekke strikken for langt. Det er viktig å legge ambisjonsnivået etter situasjonen.  Det er viktig å ta vare på seg selv oppi dette. Vi vet akkurat nå lite om omikron og konsekvenser det vil ha på lengre sikt. La oss håpe at situasjonen på nyåret kan normaliseres gradvis  igjen.

For våre egne aktiviteter vil også dette ha noe å si. Fagforbundet har nettopp vedtatt  stopp i alle fysiske møter ut januar 2022. Vi må igjen tenke alternativt og utsette planlagte samlinger.

Jeg håper mitt i dette uforutsigbare, at dere alle kjenner på julens håpsbudskap. At julens budskap skal fylle hver enkelt av dere med pågangsmot når det røyner på.

Jeg håper alle får en velsignet jul, ja med smittevernregler og det som følger. Men julen kommer likevel. Et barn er født på vår jord. Håpet er født. Mitt inn i vår verden. For å si oss: Ikke gi opp. Jeg kommer med fredsbudskap til dere alle.

Velsignet jul kjære medlemmer og kolleger.

Mvh Thore Wiig Andersen

Leder Fagforbundet teoLOgene