Hva svarer du når sjefen sender deg melding?

HVA SKAL DU SVARE?: Vet du ikke hva du skal svare på meldingene fra sjefen? Fagforbundet Ung gir deg svare på de mest vanlige spørsmålene. (Foto: Spoon)

Fagforbundet Ungs kampanje "Svar til sjefen" forteller deg hvilke rettigheter du har i arbeidslivet, og hva du kan svare hvis du får vanskelige meldinger fra sjefen.

25.01.2022 av Martine Grymyr
Sist oppdatert: 09.02.2022

– Jeg håper at vi med denne kampanjen kan få oppmerksomhet rundt spørsmål våre unge medlemmer kan oppleve å møte på jobb, og hvordan vi kan hjelpe, både med et konkret svar, men også i det lange løp, sier Victoria De Oliveira, leder av Fagforbundet Ung.

Kampanjen "Svar til sjefen" viser en rekke vanlige spørsmål unge møter i arbeidslivet, og ved hjelp av en enkelt oversikt kan du klikke på spørsmålet du trenger svar på, og lese hva du kan svare hvis du får vanskelige meldinger fra sjefen din. Alt fra spørsmål om overtid og arbeidskontrakt, til lønn og feriepenger.

Dette er Fagforbundet Ungs bidrag til å spre mer kunnskap, både til den ansatte og sjefen, forklarer Oliveira:

– Jeg er stolt av at vi skaper oppmerksomhet rundt fagforeningenes kamp for medlemmenes interesser på en måte som også er nyttig. Den viktigste forsikringen du har i arbeidslivet er å være fagorganisert, disse eksemplene viser akkurat det.