Morsmålsdagen 2022

Den internasjonale morsmålsdagen ble opprettet av UNESCO i 1999 og har blitt markert 21. februar hvert år siden 2000.

01.02.2022 av Ingri Bjørnevik, rådgiver Yrkesseksjon kirke, kultur og oppvekst
Sist oppdatert: 01.02.2022

Målet med denne dagen er å fremme språklig mangfold og flerspråklighet, samt øke forståelse, toleranse og dialog angående språklige og kulturelle tradisjoner. Randi Færevik, fra styret i Yrkesseksjon kirke, kultur og oppvekst håper dagen blir markert rundt om i landet.

– Språklig mangfold er viktig for Fagforbundet og alle barn må sikres god språkopplæring, og minoritetsbarn må sikres rett til morsmålsopplæring. Fagforbundet mener flerspråklige ansatte er en viktig ressurs, sier Færevik.

Tips til markering av dagen finner du på nettstedet for morsmål og tospråklig fagopplæring.