Til hovedinnhold

Slutt med handel på okkupert område

Oslos nye elektriske busser leveres av et selskap som skal utvide og drive forstadsbanen Jerusalem Light Train (JLR) på okkupert område i Palestina. Vi mener at det befester Israels okkupasjon og bryter med byrådserklæringa til Oslo kommune. Det godtar vi ikke (Innlegg i Dagsavisen 14.2.22).

14.02.2022 av Trine Posaas Nilsen og Lasse Skurtveit
Sist oppdatert: 14.02.2022

Palestinerne i Gaza og på Vestbredden kjemper mot okkupasjon og undertrykking. Fagforbundet Oslo samarbeider med palestinske fagforeninger og jobber for å bryte europeiske bånd til den israelske okkupasjonen.

Unibuss AS, et datterselskap av Sporveien AS som er heleid av Oslo kommune, har inngått milliardkontrakter med Solaris for 180 nye el-busser. Solaris er heleid av det spanske firmaet CAF som er med på å bygge en forstadsbane som binder Vest-Jerusalem med de ulovlige koloniene. Kommunen har også kjøpt nye trikker av selskapet for dobbelt så mye, men det var før CAF engasjerte seg i de okkuperte områdene.

I 2004 ga den internasjonale domstolen i Haag klar støtte til å velge vekk tilbud fra selskaper som bidrar til okkupasjonen. I byrådserklæringen for 2019 – 2023 står det at «Byrådet vil utrede handlingsrommet som finnes i anskaffelsesregelverket for å ikke handle varer og tjenester som er produsert på område okkupert i strid med folkeretten(..).»

Likevel kjøper Unibuss bussene på byrådets vakt. Til Dagsavisen (8.2.22) sier sågar administrerende direktør i Unibuss, Øystein Svendsen at de stiller krav til sine leverandører knyttet til menneskerettigheter. På tross av dette vant Solaris konkurransen.

Det er bare å konstatere at brudd på menneskerettigheten tapte i den konkurransen. Slik kan det ikke være. Vi forventer at byrådet følger opp byrådserklæringa, rydder opp og slutter å handle varer og tjenester av firmaer som operer på okkupert område i strid med folkeretten.

Relaterte artikler:

;
Hei, jeg er Fagforbundets chatbot. Hva kan jeg hjelpe med?