Viktig å stå sammen

Vi har spurt kvinnelige tillitsvalgte hvorfor de støtter en av Fagforbundet Oslos tre paroler for 8. mars og hvorfor dagen er viktig for dem.

03.03.2022 av Martin Halsos
Sist oppdatert: 03.03.2022

Kunne du sagt noen ord om hvorfor du støtter parolen «Jeg er livslang – det må pensjonen min også være.»

- Med dagens innskuddspensjon kan unge kvinner tape opptil 400 000 kroner i løpet av pensjonstiden, i forhold til menn på samme alder. Dette er ikke ok. Kvinner skal ikke straffes for å leve lengre. Vi må ha en pensjonsordning som følger oss livet ut, sier Andrea Wstbye, ungdomstillitsvalgt og organisasjonssekretær for Fagforbundet Teater og Scene

- Vi lever lengre og lengre. Min generasjon og generasjonene etter meg vil komme til å jobbe et langt arbeidsliv. Da fortjener vi en ordentlig pensjon livet ut. Vi vet ikke hvordan velferdsstaten vår vil se ut om 40 til 50 år. Derfor må vi være sikre på at vi har en pensjon vi kan leve av livet ut, legger hun til.

Hva 8. mars betyr for deg?

-Jeg synes 8. mars er en veldig viktig dag å markere. Vi blir ofte møtt med kommentarer om at vi nå lever i et likestilt land, men det gjør vi ikke. Det er viktig å stå sammen, og si ifra om at vi ikke er ferdige med denne kampen før vi er likestilte på alle områder, sier organisasjonsekretæren.

- Det er viktig å si ifra om at vi står sammen om kvinners rettigheter, uansett fagfelt, bakgrunn og livssituasjon, avslutter Andrea Westbye.

Fagforbundet Oslos 8. mars paroler

I år stiller Fagforbundet Oslo med tre paroler:

• En for alle, alle for en – applaus erstatter ikke likelønn
  • Jeg er livslang – det må pensjonen min også være
  • Helse hele livet – styrk AFP og særaldersgrensen

Program for 8. mars

Fagforbundet Oslo inviterer til mat og prat før vi går samlet til Youngstorget for å markere kvinnedagen.

Møt oss fra 16.00 i Fagforbundet Oslos kantine i andre etasje, Apotekergata 8 i Oslo sentrum.

Vil du være parolebærer eller vakt?

Send Fagforbundet Oslo en epost om du ønsker du å bære en av våre paroler.

8. marskomiteen trenger vakter til Youngstorget og til toget. De oppfordrer spesielt menn til å melde seg. Det er en fin måte å vise solidaritet med kvinner og kvinnebevegelsen.

Fyll ut dette skjema for å bli vakt.