Fagforbundet representert i nytt barnehageforum

Garderobe i barnehage.

Garderobe i barnehage. (Foto: Birgit Dannenberg)

Kunnskapsdepartementet har invitert Fagforbundet og ni andre barnehageaktører til å bli med i arbeidet om å lage en ny strategi for bedre kvaliteten i barnehagene. Fagforbundet har store forventninger til regjeringen som har lovet å jobbe for at barna skal møte flere ansatte med riktig kompetanse og heve kvaliteten på barnehagetilbudet.

09.03.2022 av Ingri Bjørnevik
Sist oppdatert: 07.03.2023

Regjeringen ønsker en strategi som skal bidra til bedre kompetanse, flere barn i barnehagen og sikre at pengene går til barnas beste.

Nasjonalt forum for barnehagekvalitet skal utvikle kvalitet i barnehagesektoren fram mot 2030. Fagforbundet har troa på at dette vil bli en arena hvor partene kan møtes for å komme fram til de beste løsningene.

I tillegg til Fagforbundet er KS, Sametinget, Utdanningsforbundet, PBL, Virke, Delta, Foreldreutvalget for barnehager (FUB), Universitets- og høgskolerådet - lærerutdanning (UHR-LU) og Pedagogstudentene, representert.

Fagforbundets mål med arbeidet

Fagforbundet vil være en aktiv deltaker i det nasjonale barnehageforumet og har høye ambisjoner for arbeidet på vegne av våre medlemmer i sektoren. Det er May Britt Sundal, leder av Yrkesseksjon kirke, kultur og oppvekst som møter i forumet.

Følgende temaer vil bli sentrale i den nye barnehagestrategien:

• Inkludering og deltakelse
  • Kompetanse og bemanning
  • Styring og finansiering

Rammeplanen og barnehageloven gir de ansatte mange plikter og forventing de skal innfri. Derfor krever Fagforbundet at rammevilkårene for da ansatte må gi de det handlingsrommet de trenger for å kunne innfri alle kravene.

De ansatte må ha tid til å kunne gjøre jobben sin og tid til å være sammen med barna og barnegruppa. De trenger tid til pedagogisk arbeid, refleksjon, observasjon, planlegging, gjennomføring og evaluering.

Fagforbundet ønsker flere menn i barnehagen. Barnehagene bør etterstrebe at barnehagens ansatte i større grad speiler samfunnets mangfold.

Fagforbundet ønsker at barnehagen skal synliggjør samisk kultur og bidra til at barna kan utvikle respekt og fellesskapsfølelse for det samiske mangfoldet. Samiske barnehagebarn må få tilgang til samiske barnelitteratur, på eget morsmål, norske barn må få tilgang til samiske eventyr.

Nasjonalt forum for barnehagekvalitet skal ha søkelys på inkludering og deltakelse. Da er det viktig at barnehagene legger til rette for kulturmøter, og for å gi barn mulighet til kulturskaping. Barnehagen skal synliggjøre et mangfold i familieformer og sørge for at alle barn får sin familie speilet i barnehagen.