Brudd i bussoppgjøret
Det ble brudd i forhandlingene om ny tariffavtale for bussbransjen. Nå ber partene riksmekleren om hjelp til å komme i mål.
22.04.2022
av
Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 28.04.2022
- Vi har forhandlet, og det er framdrift på en del områder, men vi kom ikke i mål. Kampen om å heve busslønna opp på linje med gjennomsnittlig industriarbeiderlønn fortsetter i meklinga, konstaterer Stein Guldbrandsen, forhandlingsleder for Fagforbundet.
Vil opp på nivå med industriarbeiderlønn
Fagforbundets hovedkrav for bussbransjeavtalen er å gradvis komme opp på vanlig industriarbeiderlønn. Det var en forutsetning da partene startet arbeidet med bussbransjeavtalen i 2006. Den ønskede lønnsutviklinga har uteblitt, og til tider gått motsatt vei, særlig de siste årene.
Fagforbundets forhandlingsdelegasjon går inn i meklingen sammen med Fellesforbundet, Norsk Jernbaneforbund (NJF), og Yrkestrafikkforbundet (YTF). Bussbransjeavtalen omfatter rutebussjåfører, ekspressbussjåfører, turbussjåfører, verkstedarbeidere og renholdere. NHO Transport og Spekter/Vy er motpart i forhandlingene.