Til hovedinnhold

Brudd i bussoppgjøret

Jon H. Stordrange, administrerende direktør i NHO Transport, innleder til årets bussoppgjør. Fagforbundets forhandlingsdelegasjon følger med til venstre i bildet.

Jon H. Stordrange, administrerende direktør i NHO Transport, innleder til årets bussoppgjør. Fagforbundets forhandlingsdelegasjon følger med til venstre i bildet. (Foto: Fagforbundet)

Det ble brudd i forhandlingene om ny tariffavtale for bussbransjen. Nå ber partene riksmekleren om hjelp til å komme i mål.

22.04.2022 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 28.04.2022

- ­Vi har forhandlet, og det er framdrift på en del områder, men vi kom ikke i mål. Kampen om å heve busslønna opp på linje med gjennomsnittlig industriarbeiderlønn fortsetter i meklinga, konstaterer Stein Guldbrandsen, forhandlingsleder for Fagforbundet.

Vil opp på nivå med industriarbeiderlønn

Fagforbundets hovedkrav for bussbransjeavtalen er å gradvis komme opp på vanlig industriarbeiderlønn. Det var en forutsetning da partene startet arbeidet med bussbransjeavtalen i 2006. Den ønskede lønnsutviklinga har uteblitt, og til tider gått motsatt vei, særlig de siste årene.

Fagforbundets forhandlingsdelegasjon går inn i meklingen sammen med Fellesforbundet, Norsk Jernbaneforbund (NJF), og Yrkestrafikkforbundet (YTF). Bussbransjeavtalen omfatter rutebussjåfører, ekspressbussjåfører, turbussjåfører, verkstedarbeidere og renholdere. NHO Transport og Spekter/Vy er motpart i forhandlingene.

;
Hei, jeg er Fagforbundets chatbot. Hva kan jeg hjelpe med?