Slik kan du skrive bedre e-post
Kommunikasjon i dagens arbeidsliv skjer i stor grad via e-post, og arbeidshverdagen er derfor sterkt preget av innboksen. Her har vi samlet noen tips for å gjøre livet i innboksen litt lettere.
31.05.2022
av
Henriette Sandvik
Sist oppdatert: 03.06.2022
- Bruk noen sekunder ekstra på emnefeltet. Dette sparer mottaker og deg mye tid når man skal finne tilbake.
- Start gjerne med å kort skrive hvem som er mottaker og hvorfor.
- Svar alle hvis alle trenger svar, men ikke ellers.
- Bruk innestemme og begrens antall utropstegn!
- Det er greit å påpeke at noe er til orientering, så slipper vi å lure mer på det. Hvis man setter noen i kopi blir det ofte forstått som at det er til orientering.
- Kort og konsist er veldig greit, men ikke så kort at det er vanskelig å forstå hva som kreves av videre handling. Da ender man gjerne opp med flere e-poster for å klargjøre.
- Er det mye informasjon som skal gis er en lang e-post greit, men et godt tips her kan være å bruke kulepunkter, eventuelt underoverskrifter.
- Det viktigste bør alltid komme først.
- Unngå forkortelser hvis det er tid til det.
- Avslutt eposten på en vennlig måte, gjerne med en vennlig hilsen.
Flere tips om hvordan man kan legge til rette for tydelig og god kommunikasjon:
Klarspråk - Klarspråk (sprakradet.no)
(Klarspråk.no er et samarbeid mellom Språkrådet, KS og Digitaliseringsdirektoratet.)