Til hovedinnhold

Slik kan du skrive bedre e-post

(Foto: Pixabay)

Kommunikasjon i dagens arbeidsliv skjer i stor grad via e-post, og arbeidshverdagen er derfor sterkt preget av innboksen. Her har vi samlet noen tips for å gjøre livet i innboksen litt lettere.

31.05.2022 av Henriette Sandvik
Sist oppdatert: 03.06.2022

  • Bruk noen sekunder ekstra på emnefeltet. Dette sparer mottaker og deg mye tid når man skal finne tilbake.
  • Start gjerne med å kort skrive hvem som er mottaker og hvorfor.
  • Svar alle hvis alle trenger svar, men ikke ellers.
  • Bruk innestemme og begrens antall utropstegn!
  • Det er greit å påpeke at noe er til orientering, så slipper vi å lure mer på det.  Hvis man setter noen i kopi blir det ofte forstått som at det er til orientering.
  • Kort og konsist er veldig greit, men ikke så kort at det er vanskelig å forstå hva som kreves av videre handling. Da ender man gjerne opp med flere e-poster for å klargjøre. 
  • Er det mye informasjon som skal gis er en lang e-post greit, men et godt tips her kan være å bruke kulepunkter, eventuelt underoverskrifter. 
  • Det viktigste bør alltid komme først.
  • Unngå forkortelser hvis det er tid til det.
  • Avslutt eposten på en vennlig måte, gjerne med en vennlig hilsen. 

 

Flere tips om hvordan man kan legge til rette for tydelig og god kommunikasjon:

Klarspråk - Klarspråk (sprakradet.no)

(Klarspråk.no er et samarbeid mellom Språkrådet, KS og Digitaliseringsdirektoratet.)

;
Hei, jeg er Fagforbundets chatbot. Hva kan jeg hjelpe med?