Den neste store reformen i offentlig sektor
Tillitsreformen handler om innbyggerne, de ansatte og hvilke prinsipper som skal være ledende i offentlig sektor. – Målet vårt er å skape en offentlig sektor hvor kvaliteten på velferdstjenestene er det aller viktigste, sier Odd Haldgeir Larsen.
19.09.2022
av
Steinar Ottesen
Sist oppdatert: 22.09.2022
I flere tiår har markedsprinsipper, såkalt «New Public Management» vært rådende for å effektivisere offentlig sektor. Jaget etter innsparinger går foran kvaliteten på tjenestene, og mer og mer rapportering erstatter tillit til at de ansatte kan gjøre jobbene sine. En tillitsreform med rot i trepartssamarbeid mellom politikere, ledere og de ansatte vil gjøre at vi kan gå bort fra markedstenkningen i offentlig sektor å heller bruke tiden på inbyggerne og tjenestene.
– Ved å gi offentlig ansatte mer tillit og mulighet til å bruke sin faglige kompetanse kan vi skape enda bedre helsetjenester, eldreomsorg og oppvekstsvilkår ute i lokalsamfunnene våre, sier nestleder i Fagforbundet Odd Haldgeir Larsen.
– Dette skal endre tilbudet til innbyggerne, brukerne og eleven. Et møte mellom helsefagarbeideren i hjemmetjenesten og brukeren kommer til å bli bedre når det ikke er styrt av et skjema med eksakte minutter for hva du skal bruke tiden på, men at det heller blir fokus på brukerens behov. I skolen må lærerne og assistene få lov til å tenke selv. Være tettere på. Ta avgjørelsene selv, og ta i bruk egen faglighet. Det er tillitsreformen i praksis, sier Larsen.
Vil styrke demokratiet
En tillitsreform i offentlig sektor handler også om ideologi og demokrati.
– En tillitsreform er et ideologisk skifte for offentlig sektor. Fra kontroll, rapporteringer og stram ledelse til å ta ansattes kompetanse og vurderingsevne på alvor, sier Odd Haldgeir Larsen videre.
– Dette gjør at vi må endre vårt tankesett. Vi må endre ledelsesform både i politiske arenaer og i virksomhetene til tillitsbasert ledelse. De ansatte skal bidra på en annen måte enn å drive med stoppeklokkeorganisering. Dette er en stor demokratisk endring som styrker norsk arbeidsliv, sier Larsen.
Våre tillitsvalgte kan dette
Det er mange som snakker om en tillitsreform i forvaltningen, politiske partier og organisasjoner, men ingen har mer erfaring enn våre tillitsvalgte med å jobbe med endring.
– Fagforbundet har solid erfaring fra partssamarbeid fra før og god kompetanse på trepartssamarbeid. Det blir ingen tillitsreform uten våre tillitsvalgte, sier nestlederen.
– Jeg kjenner på at våre tillitsvalgte er motiverte. Vi må rokke ved noe som har vært ledende siden 1990-tallet og det kan være krevende, men det skal vi klare ved å bygge kompetanse hos våre folk. Vi må starte med pilotprosjekter og ta med erfaringa fra trepartssamarbeid i arbeidet med tillitsreformen, sier Odd Haldgeir Larsen.
Slik skal vi lykkes med en tillitsreform
For å lykkes med en tillitsreform i offentlig sektor peker nestlederen i Fagforbundet på fire kriterier som bør være på plass.
- Vi må drive i egenregi, det er avgjørende. Du klarer ikke å drive en offentlig sektor med innleid arbeidskraft eller stor grad av outsourching.
- Hele faste stillinger er et viktig virkemiddel. Det handler om at slike modeller er enklere når de er færre hoder, de ansatte kjenner hverandre og jobber bedre sammen.
- Tillitsbasert ledelse. En ledelse som tror på en tillitsmodell som gir de ansatte kontroll må ligge i bunn.
- Politikere må kjenne sin besøkstid. Det må være rom for at de som er satt til å gjøre oppgaven må få tillit til å gjøre oppgaven også hvis det også er motstand.