Ny kunnskap må gis til alle ansatte
Utvalget som har sett på etter- og videreutdanning for ansatte i barnehage og skole har nå levert sin utredning til kunnskapsminister Tonje Brenna. – Kunnskap er makt, og det er derfor viktig at retten til etter- og videreutdanning må omfatte alle ansatte, sier leder av Yrkesseksjon kirke, kultur og oppvekst, May-Britt Sundal.
29.09.2022
av
Ingri Bjørnevik
Sist oppdatert: 29.09.2022
Sundal ser fram til å ha en god dialog med kunnskapsministeren om å temaet og mener at alle skal ha mulighet til læring og kompetanseutvikling gjennom hele livet.
Arbeidsplassen som læringsarena
Utvalget har vurdert og kommet med forslag på ulike modeller for etter- og videreutdanning. Målgruppa er bred og inkluderer alle ansatte i barnehage, grunnskole, videregående opplæring, kulturskole, opplæring særskilt organisert for voksne, og i fag- og yrkesopplæringen i både skole og bedrift.
– Arbeidsplassen er en viktig læringsarena og for å løse samfunnets samlede behov trengs det arbeidstakere med solid realkompetanse inkludert utdanning fra forskjellige utdanningsnivåer, sier Sundal.
Hun legger til at utvalgets forslag til modeller for etter- og videreutdanning må nå ut til alle ansatte i hele landet, uavhengig av hvem som er deres arbeidsgiver.
Fagforbundet er opptatt av at arbeidstakerne får mulighet til å oppdatere og bygge videre på sin kompetanse gjennom hele yrkeslivet, og en desentralisert utdanningsstruktur vil styrke en slik mulighet.
Godt partssamarbeid er forutsetninga for å lykkes
– En forutsetning for en godt strukturert etter- og videreutdanningsmodell vil kreve at leder, tillitsvalgte og ansatte har samarbeidet om å utvikle kompetanseplaner, presiserer Sundal.
Dette arbeidet skjer overordnet i virksomheten og mer konkret ute på arbeidsplassen, og er regulert via tariffavtalene for den enkelte virksomhet. Derfor mener Fagforbundet man ikke kan se på modeller for etter- og videreutdanning uten å se det i sammenheng med partenes rolle i arbeidslivet.