Landsmøtet må ta nødvendige grep

Fagforbundets landsmøte 2022 er i gang og varer ut uka. Nå skal Fagforbundet bestemme organisasjon og politikk for de neste fire årene. Et av spørsmålene gjelder framtidas kontingent.

17.10.2022 av Martin Halsos
Sist oppdatert: 17.10.2022

Vi har intervjuet landsmøtedelegat Mari Røsjø. Hun representerer Fagforbundet Oslo og er valgt inn fra Fagforbundet Teater og Scene.

- Det er første gang jeg skal delta på Landsmøtet. Jeg er spent, selv om jeg har noen år som tillitsvalgt bak meg. Jeg er leder for Fagforbundet Teater og Scene. Det har jeg vært siden 2020. Før det har jeg blant annet vært ungdomstillitsvalgt for samme forening og klubbleder på Nationaltheatret. Jeg er opprinnelig lydtekniker og ble ansatt på Nationaltheatret i 2012.

- Landsmøtet er det viktigste og mest avgjørende møtet vi har i Fagforbundet. Der kan alt tas tak i og endres. Så det er klart at jeg har store forventinger. Det som gjør det litt spesielt i år er at møtet har blitt utsatt på grunn av pandemien. Det gjør at forslagene som skal behandles ble til før jeg ble valgt. Slik at jeg kommer litt seint inn i prosessen.

- Den viktigste saken for fagforeningen og meg er kontingentsaken. Det er også den mest kontroversielle saken som kommer opp på Landsmøtet. Det er en stor utfordring for min egen fagforening og Fagforbundet at kontingenten er så høy.  Det blir vanskeligere å verve og få flere medlemmer. Hvis vi skal holde dagens posisjon og tariffmakt må vi ta nødvendige grep. Vi ser at når medlemmer melder seg ut så nevner de prisen på kontingenten.

- Vi er først og fremst en arbeidstakerorganisasjon. Vi skal ta vare på pensjonistene, men ikke på en måte som knekker ryggen på dem som finansierer de rimelige kontingentene. Det er det ingen som er tjent med på sikt.

-  I kultursektoren er ikke spesielt høye lønninger. Flere jobber midlertidig, deltid eller i vikariater eller er eneforsørgere. Prisen på mat, bolig og strøm har gått i været og det merker våre medlemmer som alle andre. Høy kontingent frykter vi kan føre til at flere ender opp som uorganiserte, selv om det er å spare seg til fant.

Lenke til Landsmøtet 2022.