Åtte tips for unngå bedrageri
Økokrim har en rekke råd for å motvirke bedrageri. Se listen!
27.10.2022
Sist oppdatert: 27.10.2022
- Ikke gi fra deg personopplysninger, konto- og kredittkortinformasjon til personer og firmaer som henvender seg til deg per telefon eller e-post.
- Ikke gi fra deg passord og pinkoder til personer som henvender seg per telefon eller e-post.
- Sjekk hvorvidt informasjonen som gis er korrekt før du betaler for en vare eller tjeneste. Har du ikke bestilt varen, skal du ikke betale.
- Ikke still din konto til disposisjon for overføringer fra/til ukjente personer.
- Vær kritisk til løfter om stor gevinst: det som er for godt til å være sant er gjerne det.
- Sørg for å ha gode rutiner for fakturabehandling og andre overføringer, særlig i ferietider.
- Hvis noen prøver å stresse deg, slik at du må ta raske avgjørelser om avtaler og betalinger. Avbryt kontakten.
- Ta kontakt med Økokrim, politiet eller Finanstilsynet dersom du er usikker på om du er utsatt for bedrageriforsøk.