Høring om statsbudsjettet for Stortingets Utdannings- og forskningskomité

May-Britt Sundal  leder for Yrkesseksjon kirke  kultur og oppvekst i Fagforbundet sammen med rådgiver Ingri Bjørnevik (t.v.).

May-Britt Sundal leder for Yrkesseksjon kirke kultur og oppvekst i Fagforbundet sammen med rådgiver Ingri Bjørnevik (t.v.). (Foto: Birgit Dannenberg)

Fagforbundet er Norges største fagforbund med over 400 000 medlemmer, over 50 000 av de jobber i oppvekstsektoren. Vi jobber vi for å videreutvikle samfunnet, utdanning skal være en rettighet og en reel mulighet for alle.

27.10.2022 av Ingri Bjørnevik
Sist oppdatert: 27.10.2022

Fagforbundet har prioritert følgende saker på høring om statsbudsjettet til Stortingets utdannings- og forskningskomite.

1. Hele laget rundt eleven, vi trenger flere fagarbeidere i skolen
2. Fagbrev på jobb, gi flere mulighet til å ta fagbrev
3. Flere fagskoleplasser, etter- og videreutdanning for fagarbeidere

Behov for å styrke hele laget rundt barn og unge

Fagforbundet er den største fagforeningen blant arbeidstakere i barnehagene og skolefritidsordningen, nest størst i skolen. Vår største yrkesgruppe i oppvekstsektoren er barne- og ungdomsarbeidere.

Barnehagen, skolen og SFO er arbeidsplass for mange yrkesgrupper, også utover de som er utdannet lærere/pedagoger - og det er behov for å styrke hele laget rundt barn og unge. Dette må gjenspeiles i organisering, ansvar og oppgavefordeling, og ikke minst tilgangen til kompetansetiltak. Dette må også være bærende elementer i de lokale pilotene og prosjektene for tillitsreform som det nå foreslås avsatt midler til.

Fagforbundet oppfatter ordningen med fagbrev på jobb som viktig med tanke på inkludering i arbeidslivet, og for å få mest mulig ut av ressursene i offentlige tjenester. Dette vil bli stadig viktigere ettersom vi vet at mangel på folk og kompetanse vil være en av de store utfordringene i kommunene framover.

Fagforbundet mener de foreslått 500 nye studieplassene er en god start mot 1000 nye plasser til fagskoler i året. Det er en reell opptrapping sammenliknet med tidligere, men vi vil foreslå en økning til 750. Økte politiske ambisjoner for blant annet samhandling i helsetjenestene, og bedre kvalitet i SFO og barnehagene, aktualiserer krav og forutsetninger for tjeneste- og yrkesutvøvelsen. Fagforbundet mener derfor at det er behov for en strategisk satsing på å bygge opp fleksible, arbeidslivsnære kompetanseutviklingstilbud som vil gi alle ansattegrupper mulighet for et lærende arbeidsliv.