– Det er en ære å kjempe for ungdomsmedlemmene!

Jørgen Aanerud på talerstolen på landskonferansen til Fagforbundet Ung 2022

Jørgen Aanerud på talerstolen på landskonferansen til Fagforbundet Ung 2022 (Foto: Andrea Westby)

Jørgen Aanerud (27) fra Oslo er helsefagarbeider og delegat til landskonferansen i Fagforbundet Ung.

18.11.2022
Sist oppdatert: 06.02.2023

Aanerud er medlem i Faggruppa for helsefagarbeidere. Faggruppene er «ekspertpaneler» som gir råd til det nasjonale Yrkesseksjonsstyret om saker som angår yrkesgruppene og helse generelt. Han er også aktiv i ungdomsorganiseringen i Fagforbundet og derfor denne uka på landskonferansen til Fagforbundet Ung.

Hvordan er det å være på landskonferanse?

– Å få være på landskonferansen og være med og vedta kampsaker for den neste perioden på vegne av våre medlemmer over vårt langstrakte land er en stor ære!, sier Aanerud

De har nettopp brukt 3 dager på tiltakene i handlingsplanen til Fagforbundet Ung.

– Vi har vedtatt mye god politikk som vi kan være stolte over - politikk som vil gagne elever, lærlinger, studenter og unge arbeidstakere. Selvfølgelig for en bedre hverdag både under studietid og arbeid, men også på fritiden, sier han

Du er jo aktiv både i Fagforbundet Ung og i det yrkespolitiske arbeidet – hva tenker du er de viktigste sakene som både ung og helsefagarbeider?

– Den viktigste saken er lik lønn for likt arbeid, konstaterer Aanerud

Ungdommen er også opptatt av at de med utdannelse fra et annet land skal få anerkjent den kunnskapen og erfaringen de allerede har når de kommer til Norge.

– En annen kampsak som har vært veldig viktig for Fagforbundet ung lenge, er at tannhelse skal inn under egenandelsordningen. Tiltak som kan hjelpe unge, og andre med dårlig råd, med å få seg bolig er selvfølgelig også viktig for oss. Det kan for eksempel være et mer kontrollert leiemarked og å få i gang en sosial boligsektor med leie-til-eie som grunnprinsipp, sier han

Aanerud ønsker seg også 30 timers arbeidsuke, noe han mener vil bidra til at flere vil kunne stå i 100% stilling fram til pensjonsalder.

Du kan lese mer om sakene, debattene og vedtakene på Fagforbundet Ung sin landskonferanse på Ung sine nettsider.