Ny internasjonale retningslinjer for barne- og ungdomsbibliotek

Bibliotekansatt og medlem i Fagforbundet, Tone Larssen Rogne

Bibliotekansatt og medlem i Fagforbundet, Tone Larssen Rogne (Foto: Tone Larssen Rogne)

Under årets internasjonale bibliotekkongress ble det vedtatt nye retningslinjer for barne- og ungdomsbibliotek. De har Tone Larssen Rogne fra Sølvberget bibliotek i Stavanger og medlem i Fagforbundet vært med på å utarbeide. – Vi har en vei å gå med å bli mer bevisst på å skape tilbud på flere språk og samlinger som viser hvilke innbyggere som finnes i våre lokalsamfunn, sier Larssen etter møtet.

09.12.2022 av Renate Tårnes
Sist oppdatert: 09.12.2022

Bygget sitt eget internasjonale biblioteknettverk

International Federation of Library Associations and Institutions, mest kjent som IFLA, er en global organisasjon for bibliotek. Organisasjonen representerer alt fra fagbibliotek til skolebibliotek og jobber for å forbedre bibliotektjenestene over hele verden. Fagforbundet som arbeidstakerorganisasjon for de som jobber i bibliotek, er et aktivt medlem.

– Det er så nyttig å få nye bekjentskaper og bygge et nettverk i det internasjonale bibliotekmiljøet. Nå har jeg folk å ta kontakt med for å få tips og ideer til nye forfattere og formidlere fra hele verden, sier Larssen Rogne.

Som deltaker på IFLA-kongressen kommer hun tilbake med inspirasjon og ideer som hun gleder seg til å sette i verk på arbeidsplassen.

Nye formidling- og samarbeidsformer

Hun sier det er en spesiell delingskultur blant de som jobber i bibliotek, alle er først og fremst opptatt av å gi kunnskap til innbyggerne og lage gode arenaer for folk å møtes. Larssen Rogne mener bibliotekene i Norge er gode til å teste ut nye formidlings- og samarbeidsformer som andre land kan bli inspirert av.

– Samskapingsprosjektene vi gjør i Norge er virkelig noe vi bør reklamere for i IFLA og er spesielt noe flere land kan lære av i retningslinjene for barne- og ungdomsbibliotek, sier hun.

Om IFLA:

IFLA (International Federation of Library Associations and Institutions) er en global organisasjon for bibliotek. IFLA jobber for å forbedre bibliotektjenester over hele verden. IFLA representerer ulike former for bibliotek, fra fagbibliotek til skolebibliotek. Gjennom IFLA har bibliotekfeltet bidratt til forhandlingene om bærekraftsmålene i FN. Bibliotekenes arbeid er synlig i alle hovedmålene, særlig når det gjelder offentlig tilgang til informasjon, tilgang til teknologi og livslang læring.

IFLA har en rekke fagseksjoner. Fagforbundet er medlem i seks av seksjonene, og i Children and young adults section sitter Tone Larssen Rogne fra Sølvberget i Stavanger, Tone er også er faggruppemedlem i Fagforbundet.