Det må være tillit mellom ledelse og ansatte
Tillit reduserer avstanden mellom de som bestemmer og de ansatte. En forutsetning er at ledere har verktøyene som trengs.
12.12.2022
Sist oppdatert: 02.03.2023
Godt samarbeid mellom ansatte og ledelse er en trygghet for begge parter.
En leder med tillit til sine ansatte delegerer myndighet og gir handlingsrom til hver enkelt. Slik får de ansatte mer tid og større rom til å utøve faget og bruke godt faglig skjønn til det beste for innbyggerne, enten alene eller sammen med kollegaer eller ledere.
Dette krever at lederne er tydelige i sine mål, prioriteringer, ansvar og forventninger. Da kan man legge til rette for at ansatte gjør en best mulig jobb gjennom å bruke egen kompetanse, ta større ansvar, vise initativ og kreativitet i arbeidshverdagen.
Samtidig må ledere i offentlig sektor selv få handlingsrom til å drive med tillitsbasert ledelse fra egne ledere og fra myndighetene, og tillitsbasert ledelse bør ligge til grunn i lederutdanning og -rekruttering.
Tillitsbasert ledelse innebærer nærhet, tilgjengelighet og hyppig og god kontakt. Dette er et ansvar som hviler på både ledere og ansatte.
Praktiske råd for tillitsbasert ledelse
Forsker Louise Bringselius er en av pådriverne bak tillitsreformen i Sverige. Overfor Idébanken kommer hun med mange gode og praktiske råd for virksomheter som vil innføre mer tillitsbasert styring og ledelse:
- Rydd opp og rens ut unødvendige mål, styringsindikatorer og regelverk.
- Gi løpende kunnskapsutvikling til personalet i førstelinjen.
- Involver medarbeiderne i beslutninger på alle nivåer. Snakk om medlederskap og ansvar for helheten.
- Sørg for lett tilgang til støtte og ressurser slik at medarbeiderne kan konsentrere seg om kjerneoppgavene.
- Administrasjonen skal støtte – ikke styre.
- Kontroll og tilsyn skal utføres med henblikk på læring.
- Kultur med høy takhøyde for tilbakemeldinger.
- Tilgi små feil. Reager på store feil.
- Ledere som er til stede og som støtter.
- Bort med silotenkning. Belønn helhetstankegang.
- Oppvurdering og belønning av personalet som har brukerkontakt.
- Løft fram eksempler på god innsats i intern og ekstern kommunikasjon.
- Gi medarbeiderne i førstelinjen tid til og møteplasser for å bli kjent med hverandre og diskutere innovative og smarte måter å arbeide på.
- Gjør digitalisering til støtte, ikke til byrde.