Utdanningsvalg på ungdomstrinnet
Faget utdanningsvalg ble innført i 2008 som et obligatorisk fag på ungdomstrinnet i grunnskolen. Gjennom fagfornyelsen har utdanningsvalg fått en ny og oppdatert læreplan som ble tatt i bruk fra og med høsten 2020.
19.01.2023
av
Ingri Bjørnevik
Sist oppdatert: 19.01.2023
I forbindelse med arbeidet med en stortingsmelding om ungdom og skole ønsker Kunnskapsdepartementet informasjon om hvordan skolene vurderer faget og hvordan de organiserer opplæringen.
For å gi elevene kjennskap til ulike aspekter av videre utdanningsmuligheter og
yrkesliv finnes det flere ulike undervisningsmuligheter. Praksis i arbeidslivet kan
for eksempel gi elevene erfaring med forskjellige yrker. Elever som tar fag på videregående, kan også disponere timer fra utdanningsvalg under gitte omstendigheter
I rapporten Spørsmål til skole-Norge sier omtrent 71 av skolelederne var mer eller mindre enige i at utdanningsvalg bidrar til å gjøre elevene bedre i stand til å ta gode utdannings- og yrkesvalg.
Et flertall av skolelederne sier seg mer eller mindre enige i at faget utdanningsvalg engasjerer elevene. Det er 32 prosent som svarer alternativ 3, noe som kan tolkes som verken enig eller uenig i påstanden.
I tillegg til de forhåndsdefinerte kjennetegnene oppgir omtrent 20 skoleledere andre kjennetegn ved undervisningen. Disse inkluderer blant annet at skolen får besøk av fagfolk og aktører i næringslivet, at elevene besøker videregående skoler slik at de skal få innblikk i ulike studieprogram, og at klassemiljø, elevenes egenutvikling og livsmestring er temaer det blir jobbet med i faget.
Du kan lese hele rapporten her: Spørsmål til skole-Norge