Tillit til lokaldemokratiet
I 2023 er det valg til kommunestyrer og fylkesting. Det er en gyllen mulighet til å bygge tillit i lokalsamfunn over hele landet.
23.01.2023
av
Gunn Marit Helgesen, styreleder i KS
Sist oppdatert: 16.02.2023
Norge er et samfunn med høy grad av tillit – mellom mennesker, mellom politikere og velgere og mellom partene i arbeidslivet. Det gir et godt utgangspunkt for å finne løsninger på krevende samfunnsutfordringer, og for å utvikle kommunale tjenester til befolkningens beste.
Lokaldemokratiet er en viktig grunn til at vi har så høy grad av tillit i Norge. Kommunene har i 200 år vært «skoler» i demokrati, for både innbyggere og politikere, og pådrivere for å utvikle velferdssamfunnet. I lokaldemokratiet kan nye løsninger, både i tjenestene og i innbyggermedvirkning, prøves ut i et avgrenset omfang. Lokaldemokratiet kan bidra til å styrke velferdssamfunnet og demokratiet – i en tid hvor de er under press.
Partssamarbeidet i arbeidslivet er formalisert gjennom avtaler og lovverk de siste 40-50 årene. Nasjonalt er det et trepartssamarbeid mellom regjeringen og partene. Lokalt er det etablert prosedyrer og møteplasser for samarbeid mellom tillitsvalgte og kommunale ledere. Her bygges tillit gjennom samarbeidet om å gjøre arbeidsplassen og tjenestene bedre. Dette er en viktig verdi som vi må forvalte sammen. Målet er det samme: Best mulige tjenester til innbyggerne.
En tillitsreform i offentlig sektor er et av regjeringens viktigste prosjekter. Den bør bygge videre på kommunenes og fylkeskommunenes tradisjon for godt partssamarbeid.
KS er helt enig med regjeringen i at tillitsreformen må gi større frihet til kommunale og regionale myndigheter, som har ansvaret for tjenestene til innbyggerne. Kommunene plikter å følge opp statlige krav til dokumentasjon og rapportering, kontroll og tilsyn. Det betyr at de ansatte også må bruke tid på dette. Hvis lokaldemokratiet, og mindre statlig detaljstyring, gjør at kommunene kan gi ansatte mer handlingsrom og tillit.
Mindre tid på kontroll og rapportering, og mer selvstendighet for de ansatte, gir mer tid til å finne nye løsninger, gir mer effektiv ressursbruk og bedre tjenester for innbyggerne. Nye løsninger må testes ut gjennom forsøk i enkeltkommuner før de eventuelt innføres i større skala.
En tillitsreform må være for innbyggernes skyld, som bruker kommunale tjenester hver dag, hele døgnet. Derfor bør tillitsreformen bidra til å styrke det lokale og regionale demokratiets evne til å løse sine oppgaver slik at befolkningen oppfatter det som tillitvekkende. Det innebærer at kommunene og fylkeskommunene må ha mulighet til å tilpasse tjenestene etter kunnskap, behov og prioriteringer lokalt og regionalt – i samarbeid med de ansattes organisasjoner og tillitsvalgte, og med næringslivet og sivilsamfunnet i kommunen.
Det er denne lokale handlefriheten, innenfor nasjonale rammer, som gjør at kommuner og fylkeskommuner er de beste til å gi innbyggerne et godt tilpasset tjenestetilbud. Slik blir også offentlige midler brukt mest mulig effektivt.