30 millioner arbeidere tar et oppgjør med teknologigiantene

Det verdensomspennende forbundet Public Services International (PSI) skal avholde kongress i oktober og vedtar mest sannsynlig mye politikk på digitaliseringsområdet. Fagforbundet gir innspill i prosessen.

02.02.2023 av Christian Danielsen
Sist oppdatert: 02.02.2023

I arbeidet mot den internasjonale PSI- kongressen i oktober er mye viktig digitaliseringspolitikk støpeskjeen.

I de foreløpige dokumentene er det ønske om å minke teknologiselskapenes innflytelse over arbeidstakere og over demokratiet. Mevirkning ved bruk av IT-løsninger skal styrkes, beskatning av teknologigigantene økes og kartelldannelselser motvirkes.  Handelsavtaler som fører til privatisering og utskilling av IT-tjenester skal bekjempes.

Fagforbundet vedtok nylig et nytt kapittel om digitalisering i sitt prinsipp og handlingsprogram. Vi gir i samarbeid med andre forbund innspill i prosessen mot PSI- kongressen i oktober.

Les mer om PSI her (engelsk): About us - PSI - The global union federation of workers in public services

Informasjonshefte om digitalisering (engelsk).