Nytt fra oppvekstsektoren.
Hva er nytt fra oppvekstsektoren? Yrkesseksjon kirke kultur og oppvekst i Fagforbundet har laget en oversikt over dette.
27.02.2023
av
Sissel-Anne Clausen
Sist oppdatert: 27.02.2023
Streik i NHO-barnehager
Fagforbundet er i streik for en trygg og livsvarig pensjon. Ansatte i private barnehager organisert i NHO er i streik.
Vi er i en streik for rettferdighet; https://www.fagforbundet.no/lonn-og-avtaler/nho/barnehager/streik-i-nho-barnehager/
Barnehageansatte er på ingen måte blant lønnsvinnerne i Norge og vi krever bare de samme pensjonsvilkårene som er vanlig i kommunale og andre, private barnehager.
Barnehagedagen, 14 mars
Dagen ble markert for første gang i 2005. Siden da har stadig flere barnehager, landet rundt, valgt å bli med på markeringa.
Målet er å synliggjøre kvaliteten i norske barnehager, hvert år med nytt tema.
I 2023 markeres den 14. mars og setter søkelys på betydningen av flere ansatte i barnehagen.
Påmelding til kveldsarrangementet mandag 13 mars; https://response.questback.com/isa/qbv.dll/bylink?p=4QoNi6pZkj6Y6ZLmsexlmV5H6y2JVQK42Buf0AtCJf803PCHO_95vB7Pr1aHdY5n0
Kompetanse- og oppgave kartlegging av medlemmer i skolen
Fagforbundet har engasjert NIFU til å gjøre en kompetanse- og oppgavekartlegging av våre medlemmer i skolen, som har elevrettet arbeidsoppgaver.
Dette for å få et bedre kunnskapsgrunnlag om våre medlemmer yrkeshverdag i skolen.
Vi trenger at flere at våre medlemmer som jobber elevrettet i skolen deltar i undersøkelsen. https://www.fagforbundet.no/a/369572/yrke/skole/aktuelt/kompetanse-kartlegging-av-medlemmer-i-skolen/
Regjeringens handlingsplan for kjønns- og seksualitetsmangfold (2023–2026)
Handlingsplanen skal bidra til å bedre livskvaliteten til skeive, sikre deres rettigheter og bidra til større aksept for kjønns- og seksualitetsmangfold.
Handlingsplanen inneholder 49 tiltak for å trappe opp innsatsen for skeive, både nasjonalt og internasjonalt. https://www.regjeringen.no/contentassets/cae838ecc4204787857a0499fd8b7c11/no/pdfs/regjeringens-handlingsplan.pdf
I mars kommer forslag til ny opplæringslov til behandling på Stortinget
500 flere fagskoleplasser var et av våre krav til Regjeringen i statsbudsjettet for 2023.
Nå dels midler til Fagskolene over hele landet.
De får 20 millioner kroner til 500 nye toårige studieplasser fra høsten 2023; https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/regjeringen-deler-ut-penger-til-fagskoler-i-alle-fylker/id2963940/
Våre myndighetene ønsker å samordne og vurdere tiltak for å bygge inkluderende, trygge og gode barnehage- og skolemiljø
I den forbindelse vil de nedsettes en referanse som skal bidra til å sikre gode prosesser, dette arbeidet vil vare fra april – oktober 2023
På bakgrunn av dette arbeidet vil det bli utviklet tiltak i 2024.
Partnerskap mot mobbing deler hvert år ut midler til prosjekter og tiltak som bidrar til økt lokal kompetanse og bedre samarbeid mot mobbing og krenkelser gjennom partnerpotten. Frist 28 mars 2023.
Partnerpotten skal bidra til partnerskapets måloppnåelse gjennom å gi støtte til prosjekter og samarbeid mellom partnerne og andre lokale og nasjonale aktører. https://www.partnerskapmotmobbing.no/partnerpotten
Kvalitetsvurdering og kvalitetsutvikling i skolen — Et kunnskapsgrunnlag
Utvalget for kvalitetsutvikling i skolen ble oppnevnt 1. april 2022 for å gå gjennom og videreutvikle kvalitetsvurderingssystemet.
Tirsdag 31. januar legger utvalget frem sin delinnstilling "Kvalitetsvurdering og kvalitetsutvikling i skolen.
Et kunnskapsgrunnlag." I delutredningen beskriver utvalget dagens system og redegjør for hvilke behov ulike aktører har for informasjon og støtte til å drive kvalitetsutvikling.
Utvalget gir også en vurdering av styrker og utfordringer i dagens system; https://www.regjeringen.no/contentassets/8758c1a973ae4f94ab67e3830c96b9c9/no/pdfs/nou202320230001000dddpdfs.pdf
Forslag til ny modell for opptak til universiteter og høyskoler
Opptaksutvalget ble oppnevnt 23. april 2021 for å gjøre en helhetlig gjennomgang av regelverket for opptak til universiteter og høyskoler.
Utvalget foreslår en ny modell for opptak til høyere utdanning. Modellen er basert prinsipper om at regelverket skal være mest mulig rettferdig, effektivt og enkelt å forstå.
Du kan lese rapporten her; https://www.regjeringen.no/contentassets/6859d16a76224779be85e3a61facaff9/no/pdfs/nou202220220017000dddpdfs.pdf
Kompetansepakker; https://bibsys.instructure.com/search/all_courses?design=udir
Kompetansepakker om personvern i barnehagen og skolen; https://www.udir.no/regelverk-og-tilsyn/personvern-for-barnehage-og-skole/kompetansepakker-om-personvern-i-barnehagen-og-skolen/
Kompetansepakke om kunstig intelligens i skolen; https://www.udir.no/kvalitet-og-kompetanse/profesjonsfaglig-digital-kompetanse/kompetansepakke-om-kunstig-intelligens-i-skolen/
Ann-Merethe Larssos Kristensen
Leder av Yrkesseksjon kirke kultur og oppvekst
Fagforbundet Nordland