Fafo-frokost om overvåkning i arbeidslivet 14. mars

Delrapport i prosjektet "Makt og menneskeverd i det digitale arbeidslivet" blir presentert hos Fafo 14. mars.

01.03.2023
Sist oppdatert: 01.03.2023

Digitale teknologier gir nye muligheter for kontinuerlig overvåking og detaljert innsamling av opplysninger om arbeidsprosesser og arbeidsprestasjoner. Bruken av programvare og dataenheter som PC, nettbrett og smarttelefon kan samtidig gi et svært detaljert bilde av hva den enkelte gjør i løpet av arbeidsdagen.

Ofte er dette innebygde muligheter i programvaren som mange allerede bruker som arbeidsverktøy. I tillegg finnes programvare som er spesialutviklet for å samle inn, analysere og tilgjengeliggjøre data om den enkelte ansatte. Utviklingen kan sette både arbeidsmiljøet og de ansattes personvern under press.

Fagforbundet finansierer prosjektet sammen med andre LO-forbund og sitter i referansegruppa til prosjektet.

Påmelding og mer informasjon her: Fafofrokost med rapportlansering: Personvern under press i et digitalisert arbeidsliv