Ikke vær redd for å rope høyt

Rebecca Sophie Torp er ungdomstillitsvalgt i Fagforbundet Posten Oslo og Omegn

Rebecca Sophie Torp er ungdomstillitsvalgt i Fagforbundet Posten Oslo og Omegn (Foto: Rebecca Sophie Torp)

Gå i toget 8. mars!

03.03.2023 av Martin Halsos
Sist oppdatert: 03.03.2023

Rebecca Sophie Torp jobber som terminalarbeider i Posten Norge og er medlem av Fagforbundet Post Oslo og Omegn og ungdomstillitsvalgt. Hun ble fagorganisert i 2021, og tidligere vært selskapstillitsvalgt i Bring Warehousing. Vi har spurt om hva 8. mars betyr for henne.

Usikkert å være mor

- For meg er 8. mars en viktig dag, spesielt i forbindelse med kvinnehelse da jeg er mamma, jobber i et mannsdominerende yrke og er tillitsvalgt. Det er viktig fordi det er en økonomisk usikkerhet i dette med å være mamma. Det er gjerne mor som trår inn et ekstra tak ved syke barn, fordi hun mor har lavere lønn enn far. Det lønner seg for familien, men for kvinnen er det en utrygghet. Det går blant annet ut over pensjonen. Kvinner er også mer utsatt for uønskede hendelser enn menn.

Fortsatt store utfordringer

- 8. mars er dagen det er viktig å vise at vi ikke aksepterer, og ikke glemmer, at selv i 2023 er det fortsatt store utfordringer i likestillingskampen. Selv om vi har kommet langt, har vi fortsatt et stykke igjen.

- Jeg skal dessverre ikke være med å gå i tog i år. fordi jeg står midt i en flytteprosess. Men jeg skulle gjerne ha deltatt. Det er viktig at vi går i tog for å vise at vi står sammen og viser resten av befolkningen at vi ikke må slutte å kjempe.

Hele og faste stillinger nå!

- Fagforbundet Oslo stiller med to bannere i år: «Abeiderkamp er kvinnekamp, hele og faste stillinger nå!» og «Kommersialisering av velferdstjenester er dumping av kvinnelønn!». Begge to har to store og viktige budskap, men jeg ville ha stilt meg bak «arbeiderkamp er kvinnekamp, hele og faste stillinger nå!». Det er fordi jeg har tidligere har jobbet i helsevesenet og har selv fått kjenne på hvor vanskelig det er å kunne få en fast og ikke minst 100% stilling i helsesektoren. Jeg selv måtte jobbe som ringevikar og kjente på all den utryggheten som følger med dette.

Ha en kjempe fin 8. mars!

- Til slutt vil jeg si at jeg håper alle sammen får en kjempe fin 8. mars feiring. Vi står sterkere sammen. Derfor er det viktig å være med. Ikke være redd for å være en stemme som roper litt høyer enn andre. Det er bare bra!

Bli med på 8. marsfeiring med Fagforbundet Oslo

Det offisielle arrangementet begynner med sang av Akerselva kvinnekor (kl. 17.45 – 18.00) Åpning er kl. 18.00.

Blant appellantene er vår egen Berit Tevik, leder Fagforbundet Barn og Oppvekst.

Tradisjonen tro inviterer vi til samling før toget kl. 16.00 i Apotekergata 8. Det blir en matbit og 8.mars quiz i kantina før felles avmarsj med bannere.

Fagforbundet Oslo stiller med to bannere i år:

• Arbeiderkamp er kvinnekamp, hele og faste stillinger nå!
  • Kommersialisering av velferdstjenester er dumping av kvinnelønn!

Her kan du lese mer om arrangementet.