God munnhelse til alle

Maren Oddvang er leder for Ungdomsutvalget og Cathrin Snare er leder for Yrkesseksjon for helse og sosial. (Foto: Martin Halsos /Fagforbundet Oslo)

Fagforbundet Oslo aksjonerer på tann- og munnhelsedagen 20. mars.

15.03.2023 av Martin Halsos
Sist oppdatert: 17.03.2023

På verdensdagen for tann- og munnhelse ønsker ungdomsutvalget og yrkesseksjonen for sykehus og helse å minne om at munnen er en del av alles kropper, også dem med dårlig råd. Leder for ungdomsutvalget Maren Oddvang og leder for yrkesseksjon for sykehus og helse Cathrin Snare ønsker en tannhelsereform.

Viktig å ta vare på tennene

- Tennene er den eneste delen av kroppen vår som ikke klarer å reparere seg selv, derfor er det også spesielt viktig å ta vare på dem. Men mens helsetilbudet vårt ellers er offentlig, har tennene lenge ikke blitt regnet som en del av dette tilbudet. Under Solberg-regjeringa ble det kutta i støtten til tannbehandling, til og med til tannregulering for barn som trengte det.
Heldigvis utvidet vår nye regjering det offentlige tannhelsetilbudet for de unge fra 1. januar. Nå får unge opp til 26 år hjelp til å dekke regninga. Det er viktig, i en tid der veldig mange unge i Oslo har fått det trangere.

Ønsker tannhelsereform

- Fagforbundet har i snart ti år jobbet for en tannhelsereform. Det er en sak som forener de yngste medlemmene våre med de eldste. Allerede før prisveksten begynte å skyte fart var det så mange som en tredjedel av befolkningen som enten utsatte, eller lot være å gå til tannlegen på grunn av økonomi. Og spesielt er det de unge og de eldre og uføre som er spesielt sårbare for dårlig tann- og munnhelse. Dårlige tenner er ikke bare dårlig for din fysiske helse, men også selvfølelsen din. For den eldre delen av befolkninga så kan det også bli vanskelig å få i seg mat. Vi kan ikke ha det sånn i en velferdsstat at det bare er dem som har råd til det, som skal ha en god tann- og munnhelse. Vi ønsker god tannhelse for alle. Tannhelsereform nå!

Gi oss din underskrift

Møt oss på morgenstand ved trikkestoppet på Rikshospitalet 20. mars fra 07.00. Her kan du undertegne kort for tannhelsereformen som Fagforbundet Ung vil gi til Helse- og sosialkomitéen på Stortinget.