Kunstig intelligens på ville veier

Illustrasjonsfoto

Illustrasjonsfoto (Foto: Pexels)

Fagforbundet og Yrkesseksjon kontor og administrasjon legger vekt på ansvarlig bruk av kunstig intelligens. Etablering av et eget tilsyn for kunstig intelligens er ett av tiltakene som foreslås. I dette debatt innlegget gjøres det refleksjoner på styring av kunstig intelligens i samfunnet vårt.

13.04.2023
Sist oppdatert: 13.04.2023

Norges nasjonale AI-strategi fastslår at «tilsynsmyndigheter skal føre kontroll med at systemer basert på kunstig intelligens på sitt tilsynsområde opererer innenfor prinsippene for ansvarlig og pålitelig bruk av kunstig intelligens». Det virker optimistisk å forvente at tilsynsmyndighetene vies nok ressurser til å føre god AI-kontroll ved siden av sitt daglige virke.

Kunstig intelligens utvikler seg raskt, men hvilke farer og konsekvenser kan fremgangen føre med seg? Vi må snakke mer om hvordan samfunnet bør tilpasse seg denne teknologiske utviklingen raskere – og hvorfor reguleringer og standarder er nødvendig.

Les mer her: AI på ville veier: Når skal reguleringene ta fart? - Digi.no