Trygg i sommer med reiseforsikring

Fra 2019 kunne Fagforbundet tilby egen reiseforsikring gjennom LO favør.

Fra 2019 kunne Fagforbundet tilby egen reiseforsikring gjennom LO favør. (Foto: LO favør)

– Det er uklokt å reise uten reiseforsikring. Det er å gamble med egen økonomi, sier Morten Helland, som leder enhet for medlemsfordeler i Fagforbundet. Med Fagforbundets reiseforsikring er du dekket fra du går ut av døra hjemme, men den dekker ikke nødvendigvis alt du foretar deg utenfor eget hjem.

08.06.2023 av Geirmund Jor
Sist oppdatert: 29.06.2023

Avisene har jevnlig fortellinger om folk som har måtte punge ut enorme summer fra egen lomme etter uplanlagte sykehusopphold i utlandet. Som medlem i Fagforbundet kan du kjøpe en helårs reiseforsikring til en billig penge.

Morten Helland
Morten Helland (Foto: Geirmund Jor)

– Er du uheldig på reise og utsettes for en ulykke, eller blir alvorlig syk, kan utgiftene bli svært høye dersom du ikke har reiseforsikring. Å sitte igjen med en slik regning kan ruinere familieøkonomien, sier Helland.

Dette dekkes

Fagforbundets reiseforsikring dekker utgifter hvis du blir syk eller skadet når du er på reise, og om du må avbestille den planlagte turen. I tillegg er du dekket hvis du blir frastjålet noe på reisen, bagasjen blir forsinket eller den forsvinner mens du er på tur.

Eksempler på tilfeller hvor du er dekket av reiseforsikringen:

• Forsikringen dekker både korte og lange reiser. Det betyr at du er dekket også om du bare skal på jobb eller til butikken.
  • Blir du matforgiftet eller akutt syk dekkes utgifter til behandling. I tillegg dekkes ny reise hvis du av medisinske grunner må fremskynde eller utsette planlagt hjemreise.
  • Beordrer legen deg til å holde sengen i mer enn tre dager når du er på reise i ferien kan forsikringen dekke tapet av feriedager.
  • Blir du frastjålet solbrillene dine eller klokka di, dekker reiseforsikringen dette.

Begrensninger du bør være klar over

Leverandører av typiske sommeraktiviteter, som vannscooter, vannski og dykking tilbyr ofte en ekstra forsikring når du skal leie utstyr. Har du LOfavør Reiseforsikring, skal det ikke være behov for å takke ja til en slik forsikring, med mindre du skal mer enn 6000 meter opp eller 40 meter dypt.

Enkel å bruke, så du kan nyte ferien

Skulle du være så uheldig å bli syk, skadet eller miste noen av tingene dine, er det lagt til rette for at du skal bruke minst mulig tid på å melde inn forsikringssaken, og mest mulig tid til å fortsette ferien.

Dette er ikke dekket av reiseforsikringen

Det finnes noen unntak, og de finner du også i vilkårene. Eksempler på slike unntak er:

• Ekstremsport som paragliding og fallskjermhopp, basehopp og ekspedisjoner.
  • Mister du solbrillene eller klokka, dekker ikke reiseforsikringen det.
  • Er du over 75 år er du ikke lengre dekket av ulykkesdekningen i reiseforsikringen.

Bestill reiseforsikring fra Fagforbundet hos SpareBank1