Lønnskalkulatoren er oppdatert

Legg inn brutto årslønn og få svar på timelønn, tillegg og pensjonspremie i KS.

Legg inn brutto årslønn og få svar på timelønn, tillegg og pensjonspremie i KS. (Foto: Mostphotos)

Lønnskalkulatoren for kommuneansatte er tilbake på nettsida, etter en oppdatering. Regn årslønn til timelønn, se lørdags, søndags- og nattillegg, samt pensjonspremie.

21.09.2023 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 21.09.2023

Sist lønnsoppgjør for kommuneansatte ble det endret system for kvelds- og nattillegg. Endring av satser og og oppdeling av natt/kveldstillegg er nå inne i lønnskalkulatoren.

Det som før var et rent kronetillegg er nå en kombinasjon av kroner og prosent. For eksempel er det kommet inn et nattillegg fra 21-06 med beregningsgrunnlag 25 prosent eller minimum 70 kroner. For lørdags- og søndagstillegg er det 22 prosent/minimum 70 kroner.

Eget avsnitt for branntjenesten

Nytt i kalkulatoren er også et eget avsnitt for ansatte i branntjenesten. For ansatte i branntjenesten er det fra 1. mai 2023 avtalt at det ikke skal være en nedjustering for de med årstimetall på 2080 eller 2184 timer.

Gjelder ikke ansatte i Oslo kommune

Oslo kommune er et eget tariffområde.

Brutto årslønn

Det må legges inn riktig brutto årslønn for å få riktig tilleggslønn når denne baserer seg på timelønn som beregningsgrunnlag.

Gå til lønnskalkulator

Fagforbundets forhandlingsenhet anbefaler å bruke Fagforbundets kalkulator i kombinasjon med KS sin, som regner ut UB-tillegg i månedlig beløp.

Flere verktøy?

Se også Fagforbundets turnuskalkulator