Ny rapport om renovasjon i kommunal regi
Samfunnsøkonomisk analyse AS har på oppdrag for Fagforbundet kartlagt og analysert utviklingen i renovasjonstjenester i utvalgte kommuner og undersøkt forskjellene mellom egenregi og anbudsløsning.
26.09.2023
av
Bendik Flomstad
Sist oppdatert: 26.09.2023
Fra 2017 til 2019 gikk flere større private renovasjonsselskap konkurs, og 200 kommuner stod overfor valget mellom nytt anbud eller å drive tjenesten selv med egne ansatte. Flertallet av kommunene valgte egenregi etter konkursene, og denne rapporten viser hvilke erfaringer både disse og andre har gjort seg i etterkant, samt hva deskriptiv statistikk viser om gebyrnivåer, sorteringsgrader og materialgjenvinning på virksomhetsnivå og lønns-, arbeids- og pensjonsvilkår, sykefravær, utdanning og kompetanse blant de ansatte.
Hovedfunnene peker på en rekke fordeler ved å bruke egne ansatte til både drift og utvikling av denne viktige tjenesten, blant annet:
- Egenregikommunene har løftet lønns-, arbeids- og pensjonsvilkårene til renovatørene som ble ansatt i den videre driften
- Ansatte i offentlige virksomheter opplever større grad av medvirkning i jobben enn de i private sektor
- Egenregi skaper bedre lokalt partssamarbeid
- Det gis høyere lønn til ansatte med fagbrev i kommunale avfallsselskap, og det oppfordres og gis insentiver til kompetanseheving
- Ledere og tillitsvalgte blant de som driver i egenregi, vektlegger bedre kommunikasjon og samarbeid mellom kundesenter, renovatører og innbyggerne samt mellom ansatte og ledelsen som viktige argumenter for egenregi, fordi det gir økt kvalitet på tjenesten