Hilsen fra May-Britt

Leder for yrkesseksjon kirke, kultur og oppvekst, May-Britt Sundal og kulturminister Lubna Jaffery. (Foto: Fagforbundet)

14.11.2023 av Ellen Ovenstad
Sist oppdatert: 14.11.2023

Yrkesseksjon kirke, kultur og oppvekst har akkurat gjennomført Høstkonferansen. Høstkonferansen skal være et yrkesfaglig og yrkespolitisk verksted for våre yrkesgrupper og fagområder. Ved hjelp av egne og eksterne krefter har vi belyst mange perspektiver ved det arbeidet vi gjør i denne yrkesseksjonen.

Det fyller meg med stolthet! Jeg er skikkelig stolt over det vi får til sammen!

Og så fyller det meg også med skrekkblanda fryd over alle oppgavene vi har foran oss.

Jeg tror at en av våre viktigste oppgaver framover er å utvikle språket vårt slik at det samler oss og ikke fører til splittelse og interessemotsetninger. Klarer vi å formidle at Fagforbundet er opptatt av alle yrkesgrupper, uavhengig av lengden på utdanninga? Når vi sier hele laget må vi mene hele laget.

Jeg tror at vi når lengst med våre hjertesaker hvis vi klarer å se helheten, og hvor viktige den enkelte medarbeider er. På den ideelle arbeidsplassen blir alle respektert, og alle får kompetanseutvikling i tråd med behovene på arbeidsplassen.

NIFU-rapporten har vist oss at det ikke er sånn på alle arbeidsplasser, men det er heldigvis mange steder hvor alle ansatte opplever seg inkludert og verdsatt. Det er jo fullt mulig å få til, og det trenger ikke være så vanskelig. Vårt bidrag er å tenke helhetlig, med oppmerksomheten rettet mot den eller de som er mottakere.

Det er fremdeles noen uker igjen av 2023, og fremdeles mange saker på blokka.  De siste ukene av året skal brukes til å jobbe med forslaget til ny barnehagelov og utvikling av kulturstrategi, for å nevne noe. På styremøtet i desember skal styret behandle tiltaksplan for 2024. Det er her vi legger grunnlaget for godt arbeid videre.