Lurer du på hvordan KI vil påvirke kompetansebehovet i arbeidslivet?

Illustrasjon

Illustrasjon (Foto: Mostphotos)

Det er du ikke alene om! "Betydningen av nye teknologier for fremtidige kompetansebehov" er tema for Kompetansebehovsutvalget de neste 2 årene.

14.02.2024 av Hege Kristin Traagstad
Sist oppdatert: 14.02.2024

Kompetansebehovsutvalget har eksistert siden 2017, og består av representanter for hovedsammenslutningene, analytikere/forskere og en representant fra fylkeskommunene. Utvalget er opprettet for å få frem den best mulige faglige vurderingen av hvilke kompetansebehov Norge har fremover. Nye medlemmer utnevnes for 2 år av gangen og det nyoppnevnte utvalget har fått i oppdrag å undersøke hvordan ny teknologi påvirker kompetansebehovene i Norge.

Deres rapporter leveres til Kunnskapsdepartementet, og er med på å gi grunnlag for gode beslutninger både for myndigheter og oss i arbeidslivet. Første delrapport kan forventes i løpet av sommeren, mens utvalgets hovedrapport først skal leveres i 2025.

Fagforbundet er representert av LO i arbeidet. Vi ser også frem til å bidra i arbeidet med innspill til arbeidet ved våre egne representanter i Faglig råd.

Les mer om Kompetansesenteret og tidligere rapporter her.