Slik kan kunstig intelligens endre din arbeidsplass de neste årene

Trond Finstad

Eksperter forventer at kunstig intelligens vil revolusjonere det norske arbeidslivet. Enkelte yrker kan halvere tiden de bruker på arbeidet og KI er allerede etablert på mange norske arbeidsplasser. Trond Finstad er ikke bekymret over bruken av KI, men han mener teknologien må styres på en god måte.

27.02.2024 av Christian Danielsen
Sist oppdatert: 29.02.2024

Kunstig intelligens (KI) er et hett tema både i media, i skolen og på arbeidsplassen. Fagforbundet har over flere år arbeidet med problemstillinger og muligheter knyttet til KI.

I forrige uke skrev Aftenposten om hvordan KI vil påvirke arbeidslivet framover. De viser til en undersøkelsen av Menon Economics. I rapporten stå det: "Våre hovedfunn indikerer at omtrent 70 prosent av den norske arbeidsstyrken kan redusere arbeidstiden med 10 prosent som følge av effektivisering ved bruk av KI verktøy. For nesten halvparten av arbeidsstyrken kan denne gevinsten være så høy som 20 prosent, noe som i teorien kan redusere den gjennomsnittlige arbeidsuken med en hel dag."

Trond Finstad, leder i yrkesseksjon kontor og administrasjon er ikke bekymret over utviklingen, men mener den må styres på en god måte:

– Jeg mener kunstig intelligens må brukes på en ansvarlig måte og den må ikke undergrave tilliten til offentlige tjenester. Det er store effektiviseringsmuligheter ved bruk av KI og det er positivt. Men tillitsvalgte og ansatte må tas med på de vurderingene som blir gjort rundt KI-bruken og adgang til omskolering må være tilgjenglig når gamle oppgaver blir erstattet av nye.

Fagforbundet har vedtatt politikk knyttet til KI både i yrkesseksjonene og sentralt i Prinsipp- og handlingsprogrammet. I LO har man startet arbeidet med en ny plattform for digitalisering, i tillegg til arbeidet med Handlingsprogrammet.

– Det foregår et godt arbeid i LO og sammen skal fagbevegelsen løse de utfordringene KI gir, sier Finstad.

Yrkesseksjon kontor og administrasjon har dette i hovedlinjene knyttet til KI:

1.1.4 Fagforbundet Yrkesseksjon kontor og administrasjon vil bidra til
medvirkning og forsvarlig bruk av kunstig intelligens i offentlig
sektor.

Les mer i rapporten: https://www.menon.no/wp-content/uploads/2023-127-KI-Betydning-for-arbeidsstyrken.pdf

Les Aftenposten-artikkelen her: https://www.aftenposten.no/norge/i/GM41ml/slik-kan-kunstig-intelligens-endre-din-arbeidsplass-de-neste-aarene

Hovedlinjer for Yrkesseksjon kontor og administrasjon: yka-hovedlinjer-2022-2025-enkeltsider-ferdig-enkeltsider.pdf (fagforbundet.no)