Vår oppgave er å gjøre menneskene frie

Ann Inger Blakli er leder for pensjonist- og uføreutvalget i Fagforbundet Oslo. Martin Kolberg er tidligere partisekretær i Arbeiderpartiet og stortingsrepresentant for Buskerud. (Foto: Martin Halsos)

Møte med Martin Kolberg.

28.02.2024 av Martin Halsos
Sist oppdatert: 28.02.2024

Tidligere partisekretær i Arbeiderpartiet og stortingsrepresentant Martin Kolberg besøkte pensjonistene i Fagforbundet Oslo, tirsdag 27. februar. Rundt femti pensjonist- og uføremedlemmer lyttet ivrig til 75-åringen. Etterpå ble et åpnet for spørsmål, med mange gode innlegg fra publikum.

Tankevekkede tale

- Martin Kolberg holdt en tankevekkende tale. Han sa at kjernen i arbeiderbevegelsen, og vårt budskap for framtida, er at vår oppgave er å gjøre menneskene fri. Det var et budskap som beveget tilhørerne. Han minnet også om arbeiderpartihøvdingen Haakon Lies ord om vi skal representere de som har minst, forteller Ann Inger Blakli, arrangør og leder av pensjonist- og uføreutvalget i Fagforbundet Oslo.

Dypt bekymret for kommende stortingsvalg

- Han var dypt bekymret for stortingsvalget i 2025. Det som står på spill, er forutsetningene for velferdssamfunnet. Motsetningen mellom kapital og arbeidskraft er like stor som før, selv om folk flest har god råd. En Høyre-seier i 2025 vil føre til at samfunnet vil vippe i feil retning, slik at tilslutningen til de kollektive løsningene vil bli betydelig svekket, mener Kolberg. Og det vil det gå ut over alle oss som lever av å selge arbeidskraften vår, forteller hun videre.

Venstresida må stå samlet i 2025

- Folk stemte nei til Solberg-regjeringa og valgte venstresida ved sist stortingsvalg, minnet Martin Kolberg om. Han er ikke enig i analysen om at folk har det så bra at de går mot høyre. Vi lever i et klima hvor dagens regjering ikke når fram med sine politiske seiere. Regjeringa innfridd viktige krav for vanlige lønnsmotakere, som pensjon fra første krone, skroting av karensåret for arbeidsledige, feriepenger for folk på dagpenger, fast stilling som hovedregel og økt fagforeningsfradrag. Alt dette kan bli reversert med en ny Solberg-regjering. Derfor oppfordet han  Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet til å samarbeide i stortingsvalget 2025. Venstresida må stå samlet, slik de gjorde i 2005, oppfordret han.

- Han hadde en klar oppfordring til salen: Dere må ut og snakke med venner, barn og barnebarn. Fortell om hvorfor det er viktig at venstresiden vinner stortingsvalget neste år. Det står om velferdstaten, fagforeningenes makt og  og folks frihet, avslutter Ann Inger Blakli.