Støtte til forskning på kreftrisiko i brann og redning

Fra venstre: Trond Busterud (Delta), Lars Albert (Dnmf), Torgeir Holm (Fagforbundet), Tommy Kristoffersen (Brannmenn mot Kreft) Niki Marjerrison (Kreftregisteret), Jo Stenehjem (Kreftregisteret) (Foto: Eivind Holm Nøttveit)

Fagforbundet har bevilget 100 000 kroner i støtte til Kreftregisteret. Pengene skal gå til arbeidet med forskning og formidling innen temaet kreftrisiko i brannyrket. Fagforbundet støtter tiltaket for å sikre økt kunnskap som kan benyttes både for å forebygge og hjelpe de som rammes av kreft.

Sist oppdatert: 07.05.2024

På Brannmenn mot Krefts fagseminar i Bergen ble det 7. mai overrakt en gavesjekk på til sammen 300 000 kroner i støtte til Kreftregisteret fra organisasjonene Brannmenn mot Kreft, Fagforbundet, Brannforbundet i Delta og Det norske maskinistforbund.

Prosjektet Kreftrisiko blant brannmenn er et samarbeid mellom STAMI og Kreftregisteret, der formålet er

• Å evaluere sammenhengen mellom yrkeshistorikk og kreftrisiko blant brannmenn
  • Å evaluere sammenhengen mellom spesifikke eksponeringer og kreftrisiko

Fagforbundet har sammen med andre organisasjoner sponset prosjektet, som består av flere delprosjekter både hos STAMI og Kreftregisteret. Det er blitt publisert flere studier i tillegg til at STAMI har gått videre med relaterte studier innen brann og kreft.

Nå sikres det finansiering av videre arbeidsoppgaver i 2024. Dette innebærer blant annet

• En ferdigstillelse av analysen av yrkeseksponeringer og risiko for prostatakreft blant brannmenn. Dette arbeidet ble påbegynt av Jarle Jakobsen, og Kreftregisteret anser det som både viktig og interessant å få det ferdigstilt og publisert.
  • En analyse av dødelighet av ikke-maligne sykdommer blant brannmenn. Kreftregisteret mener det er viktig å ha kunnskap om dødelighet av andre sykdomsgrupper (f.eks. KOLS, diabetes, hjertesykdommer) for å få bedre forståelse av kreftprofilen blant brannmenn.
  • Arbeid med utvidelse av brannmannkohorten – en større kohort gir mer robuste statistiske analyser og sikrere resultater. Dette arbeidet er påbegynt høsten 2023.
  • Utarbeiding av en norsk rapport om Kreftregisterets resultater

Kreftregisteret vil gjerne lage et oversiktlig, norsk dokument som gir en samlet beskrivelse av datamaterialet, analysene og resultatene fram til i dag, til informasjon særlig for brannetatene som har deltatt i studien, men også til andre interesserte/involverte.