Ny strategi fra regjeringen: Barnevern og helsevesenet skal samarbeide tettere

Tillitsvalgt Bjørn Ingar Skogvang og rådgiver Cecilie Haga deltok på møtet hos barne- og familieminister Kjersti Toppe. (Foto: Fagforbundet)

– Det har vært en tilbakevendende diskusjon om hvem som har ansvar for ungdommen som trenger hjelp og behandling. Helsevesenet har ment at de som skal motta helsehjelp må være rusfri før de kan få hjelp av dem, sier Bjørn Ingar Skogvang, Bjørn Ingar Skogvang er faggruppeleder i Fagforbundet og virksomhetstillitsvalgt i Bufetat

10.05.2024 av Ingrid Wergeland
Sist oppdatert: 13.05.2024

– Nå sier Kjersti Toppe at helsevesenet må inn på et tidligere tidspunkt, og at de må være ansvarlige for barnas og ungdommenes helsefaglige bistand. Dette er et solid skritt i riktig retning, sier Bjørn Ingar Skogvang, faggruppeleder for barnevern i Fagforbundet og virksomhetstillitsvalgt i Bufetat.

Barne- og familieminister Kjersti Toppe (Sp) kalte inn til innspillsmøte om barnevernet tidlig i mai, etter at NRKs Brennpunkt-dokumentar Instukids har skapt mye reaksjoner.

Programmet har avdekket hvordan barn og unge i barnevernsinstitusjoner, heller enn å få riktig behandling, hjelp og omsorg, har blitt tilbudt rus og avhengige av dette.

Toppe redegjorde om situasjonen i mange barneverninstitusjoner påpekte at flere av utfordringer ligger på systemnivå. Hun vil iverksette nye tiltak for at barn og ungdom skal bli bedre ivaretatt.

Stabilt personale

– Barn og ungdom i barnevernet må ha stabilt personale. Slik bygges gode relasjoner, og barna og ungdommen vil ha større forutsetninger for å føle seg trygge, og slik bli i bedre stand til å motta hjelp, omsorg og behandling, sier Skogvang.

Regjeringen la fram en ny strategi som blant annet sier at barnevernsinstitusjoner skal samarbeide tettere med helsesektoren. Barneverninstitusjoner skal ikke lenger ha ansvar for selv å gi helsefaglig behandling eller rusbehandling.

Fleksible bygg

Fagforbundet er også opptatt av at byggene institusjonene ligger i må være fleksible, slik at det er enkelt å dele inn barn og ungdom som matcher hverandre etter hvilken situasjon de er i, og hvilken type behandling de trenger. Når dette ikke er tilpasset vil det skje unødige flyttinger, og det vil igjen skape utrygghet for barna og ungdommene.