Høyrebyrådet kaster de ansatte under bussen

Siri Follerås er leder for Fagforbundet Pleie og Omsorg Oslo.

Siri Follerås er leder for Fagforbundet Pleie og Omsorg Oslo. (Foto: Karin E. Svendsen)

Pressemelding fra Fagforbundet Oslo og Fagforbundet Pleie og Omsorg Oslo, torsdag 14. mai 2024.

14.05.2024
Sist oppdatert: 30.05.2024

Vi er skuffa

- Byrådet leverer i dag forutsigbar høyrepolitikk. Konkurranseutsetting er ikke noe annet enn å ta fra de ansatte og gi til investorer, uttaler leder i Fagforbundet Oslo; Roger Dehlin.

- Vi er ikke overraska over at dette skjer, men vi er skuffa. Høyre, Venstre og Frp var tydelige i valgkampen på at dette var noe de ville gjøre om de vant valget. Hundrevis av ansatte blir nå kasta ut i usikkerhet. Av erfaring vet vi at de ansatte over tid vil tape både lønns- og pensjonsmessig, sier Dehlin videre.

Går fra løfter

-Jeg er ikke imponert over den åpenheten som er vist så langt i prosessen, og jeg frykter at dette blir normen videre, sier Dehlin. I valgkampen i fjor var byråd Korkunc tydelig på de ansatte skulle få velge om de ville fortsette i kommunen. Senest i november var han ute i VG og lovet dette, men dette har ikke kommunen vært villige til å følge opp med partene, avslutter Dehlin.

Tyning av de som gjør jobben

- Dette er forutsigbar høyrepolitikk. Det er de som gjør jobben som skal tynes. Jeg er bekymra på vegne av medlemmene mine, sier Siri Follerås, leder i Fagforbundet Pleie og Omsorg Oslo. Vi har medlemmer som står på dag og natt, for at brukere og beboere på Oslos sykehjem skal få et best mulig tilbud.

Follerås viser også til lovnadene fra byrådet om at ansatte selv skal få velge om de vil være med over til private drivere. – Jeg har null tro på at dette er annet en løgn og tomme løfter fra byrådet. Hvis det er noe annet så får byrådet bevise det, fortsetter Follerås.

Frykter dårligere pensjonsordninger

- I tiden framover skal vi i foreninga hjelpe og støtte våre medlemmer så godt vi kan. Vi har folk som har vært med på flere runder med konkurranseutsetting. Alle ganger har det endt med dårligere pensjonsordninger og lavere lønn. Dessverre er det ingen grunn til å tro at det blir bedre denne gangen. Dette er en trist dag uttaler Follerås.

For ytterligere spørsmål, kommentarer eller intervju, kontakt:

Siri Follerås, leder i Fagforbundet Pleie og Omsorg Oslo, tlf. 900 41 032.