Ep. 5: Audun kjemper for brannfolkas trygghet

(Foto: Lars Helgerud)

De løper inn når vi andre løper ut. Men hva skjer når brannfolk skader seg på jobb? I denne ukas episode av «Hele laget» forteller brannmann Audun Olsen-Skaldehaug om kampen for at yrkesskadeerstatning også skal omfatte brannfolk på øvelse.

15.05.2024 av Informasjonsavdelingen
Sist oppdatert: 14.06.2024

Lytt til episoden her:

Spotify

Apple podcast

Nylig ble det kjent at regjeringen skal sikre at brann- og redningsarbeidere har rett til yrkesskadeerstatning dersom de blir skadet under pålagte øvinger og trening mens de er på jobb. For det som mange ikke vet, er at det nesten er umulig for brannfolk å få godkjent yrkesskade hvis de skader seg på jobb. Det er jo ikke til å tro!

I ukens episode av «Hele laget» møter du tillitsvalgt og brannkonstabel Audun Olsen-Skaldehaug. Han forteller om hvor krevende det har vært at yrkedsskadeerstatningen har vært  svært mangelfull for brannfolk. Frem til nå har det nemlig vært svært vanskelig for brannfolk å få godkjent yrkesskade hvis de skader seg.

Dette er en sak tillitsvalgte i Fagforbundet har jobbet for å få på plass i mange år. Politifolk fikk rett på yrkesskadeerstatning om de  skader seg under øvelser fra 2022. Nå skal dette på plass for deres kollegaer som slukker branner.

I Fagforbundets ukentlige podkast deler tillitsvalgte, medlemmer og andre engasjerte gjester historier og kamper. Deltid, lønn, arbeidstid og arbeidsfolks rettigheter er blant sakene.

Programledere er Helene Skeibrok, nestleder i Fagforbundet og Ingrid Wergeland, rådgiver i informasjonsavdelingen, Fagforbundet.

Episoden kan du høre her:

Spotify

Apple podcast

Har du tips om saker eller gjester, send epost til helelaget@fagforbundet.no.