Konkursfare for Oslo Nye Teater

Stein Talleraas, hovedtillitsvalgt Oslo Nye Teater, Fagforbundet er bekymra for framtida for teateret. (Foto: Ola Erik Blæsterdalen/Fagforbundet)

90 arbeidsplasser står i fare når den populære hovedstadsinstitusjonen Oslo Nye Teater står i fare for å stenge dørene. Fagforbundet Teater og Scene organiserer halvparten av de ansatte.

23.05.2024 av Informasjonsavdeligen
Sist oppdatert: 23.05.2024

– Situasjonen er kritisk. På grunn av underfinansiering over flere år og senvirkningene fra pandemien står Oslo Nye Teater i fare for konkurs. Vi risikerer å måtte stenge dørene allerede i august, sier Stein Talleraas, hovedtillitsvalgt for Fagforbundet på Oslo Nye Teater.

Viktig teater

I tillegg til de 90 ansatte ved det kommunale teateret, er så mange som 300 frilansere tilknyttet teateret gjennom et år. Det er altså en sentral og svært viktig teaterinstitusjon i Oslo.

Høyre-Venstrebyrådet i Oslo har foreløpig ikke lovet å redde teateret. Teaterets ansatte og ledelse får trolig svar i anledning revidert Oslo-budsjett tidlig i juni.

150 000 publikummere besøker teateret årlig. Det er et sterkt engasjement i sosiale medier, på bare en uke har Facebook-gruppa La Oslo Nye leve! Fått 3200 medlemmer.

I dag, torsdag 23. mai, kan svaret komme når byrådet i Oslo legger fram sitt forslag til revidert budsjett.

Les fagforeningenes leserinnlegg i Dagsavisen her.

Les sak i Klassekampen her.