Fagforbundet krever en rettferdig boligpolitikk

Boligkampanje

Krever en mer rettferdig boligpolitikk: Fagforbundets leder, Mette Nord, og Fagforbundet Ung-leder Jeanette Ramslo. (Foto: Spoon)

Klaustrofobisk leilighet med lav takhøyde til salgs? 21. -22. mai startet Fagforbundet Ung sin boligkampanje på Egertorget. På standen hadde de laget en liten hybel på 10 kvadratmeter for å vise hvor lite du får for pengene dine på dagens boligmarked.

23.05.2024 av Ingrid Myhr
Sist oppdatert: 29.05.2024

– Det er skikkelig gøy å være i gang med boligkampanjen vår. Nå skal den rulles ut i hele landet, og jeg håper på å skape skikkelig oppmerksomhet rundt kampanjen vår, sier leder i Fagforbundet Ung, Jeanette Romslo.

Skyhøye boligpriser

Storbyene er preget av skyhøye boligpriser, noe som gjør det vanskelig for folk med vanlige inntekter å skaffe seg et sted å bo. I distriktskommuner fører lave priser på eierboliger og mangel på utleieboliger, til problemer for folk som ønsker å flytte til eller fra kommunene. Fagforbundet mener derfor det er behov for en ny boligpolitikk, som sikrer gode boforhold og utjevner forskjellene i samfunnet.

Demo
(Foto: Spoon)

Målet med kampanjen er å samle underskrifter og sette bolig på dagsorden. Fagforbundet Ung har en egen nettside der man kan signere oppropet.

Her kan du signere oppropet

Mangel på boliger fører til økte priser i byene og sentrale områder. Fagforbundet Ung mener det er behov for sterkere statlig og regionalt samordnet innsats for boligbygging i pressområder.

– Vi frykter en utvikling der mange av våre medlemmer møter  skyhøye boligpriser som gjør det umulig å bo i de store byene. Fagforbundet organiserer noen av de viktigste yrkene vi har i samfunnet, og det er for dårlig at arbeidere må bo langt utenfor byen de jobber i fordi det er umulig å komme seg inn på boligmarkedet.

Boligmarked
Velkommen til fremtidens boligmarked (Foto: Spoon)

Romslo er klar på at noe må endres på leiemarkedet også:
– Vi må styrke leietakerens rettigheter og redusere de økonomiske forskjellene mellom de som eier og leier. Det må bygges flere utleieboliger og sterkere regulere det private leiemarkedet.

Fagforbundet Ung er tydelig i sitt krav:

– Noe MÅ gjøres med boligpolitikken! avslutter lederen i Fagforbundet Ung.

Boligkampanje
Jeanette Ramslo samler underskrifter i hovedstaden - snart skal boligkampanjen ut flere steder i landet.(Foto: Spoon)