Fare for storstreik i Oslo kommune

Anna Elisabeth Uran er streikeleder og 2. nestleder i Oslo kommune.

Anna Elisabeth Uran er streikeleder og 2. nestleder i Oslo kommune. (Foto: Anders Greif Mathisen)

Pressemelding fra LO kommune Oslo og Fagforbundet Oslo.

23.05.2024
Sist oppdatert: 24.05.2024

Det er overhengende fare for storstreik i Oslo kommune. Fra før har LO Kommune Oslo varsla at 1894 medlemmer av Fagforbundet, Fellesorganisasjonen, Skolenes Landsforbund og Creo går ut i streik ved arbeidstidens start fredag 24. mai, hvis det ikke blir enighet i meklinga i lønnsoppgjøret i Oslo kommune.

Nå varsler vi opptrapping av streiken og tar vi ut enda flere i mulig streik. Vi øker med 1256 nye medlemmer fra onsdag 29. mai.

- Det betyr at 3150 LO-medlemmer i kommunen er i streik fra onsdag, hvis vi ikke kommer til enighet med Oslo kommune, sier Anna Elisabeth Uran, streikeleder og 2. nestleder i Fagforbundet Oslo.

- Det betyr at kommunale barnehager, AKS og skoler kan bli stengt i seks bydeler, sammen med andre sentrale tjenester som miljøstasjoner, Deichman og Munch, legger hun til.

- LO Kommune Oslo har ikke vært i samla streik i Oslo kommune på 38 år. Det betyr at streikevåpenet er sjelden kost i kommunen. LO Kommune Oslo er alltid konstruktive og håper derfor at vi til slutt kan komme til en enighet, avslutter Anna Elisabeth Uran.

Mekling pågår

Mandag 30. april ble det brudd i forhandlingene mellom LO kommune Oslo og Oslo kommune. Fra 21. mai har mekling pågått. Blir det ikke enighet innen fristen ved midnatt, natt til fredag den 24, blir det streik.

Om uttaket

Fra 29. mai tar Fagforbundet Oslo ut medlemmer i følgende bydeler og etater:

Bydel Alna, Bjerke og Stovner. Fra før har vi tatt ut medlemmer i bydel Frogner, Nordre Aker og Grünerløkka,

I tillegg vil vi ta ut flere medlemmer i:

Utdanningsetaten, Plan og Bygningsetaten, Vann- og Avløpsetaten, Oslo Origo, Kulturetaten, Næringsetaten, Bymiljøetaten, Rådhuset - Byrådsavdelingene, Oslo Havn KF, Renovasjons- og Gjenvinningsetaten, Utviklings- og kompetanseenheten, Deichman, Munch, Boligbygg Oslo KF, Oslobygg KF, Byantikvaren, Eiendoms- og byfornyelsesetaten, Fornebubanen, Innkrevingsetaten, Klimaetaten og Kommunerevisjonen.

For mer informasjon og intervju:

Ta kontakt med Anna Elisabeth Uran, streikeleder i Fagforbundet Oslo. Mobil: 905 60 448.