Nytt brudd i Posten Bring Bildrift AS

(Foto: Jan Lillehamre)

Ledelsen i Posten Bring Bildrift AS og Fagforbundet klarte ikke å komme til enighet i bistandsforhandlingene i går onsdag. Bistandsforhandlinger er 2. runde i lønnsoppgjørene i blant annet Posten.

23.05.2024
Sist oppdatert: 03.06.2024

– Vi synes det er skuffende at vi ikke klarte å komme fram til en løsning med Posten Bring Bildrift, sier Gerd Øiahals forhandlingsleder og leder for Fagforbundet Post og finans.

Oppgjør settes på vent

Oppgjøret går nå videre til de sentrale partene, LO Stat og Spekter. De skal gjøre et nytt forsøk på å bli enige, før oppgjøret eventuelt går videre til riksmekleren.  Det fører til at oppgjørene der Fagforbundet er part i Posten Bring, må vente til oppgjøret i PBB AS er avsluttet.

Tredje runde med forhandlinger

Forhandlingene mellom LO Stat og Spekter vil sannsynligvis skje i første halvdel av juni.

Hvis oppgjøret havner hos Riksmekleren er det mest sannsynlig at en eventuell mekling ikke kan gjennomføres før etter sommeren.

Lønnsøkning må vente

Det vil også bety at lønnsøkninger må vente på et endelig resultat i Posten Bing Bildrift. Da vil avtalte lønnsøkninger komme som etterbetalinger til medlemmene.

En annen konsekvens er at uravstemningene i lønnsoppgjørene i selskapene i Posten Bring også må vente til et endelig resultat foreligger.