Lønnsøkninger i Posten Bring må vente

pressebilder Gerd Øiahals

pressebilder Gerd Øiahals (Foto: Birgit Dannenberg / Fagforbundet)

Ledelsen i Posten Bring Bildrift AS og Fagforbundet klarte ikke å komme til enighet i bistandsforhandlingene i går onsdag. Det får konsekvenser for alle Fagforbundet medlemmer i selskapene i Posten Bring. Både lønnsøkninger og uravstemninger må vente på et endelig resultat

23.05.2024
Sist oppdatert: 23.05.2024

Det vil også bety at lønnsøkninger må vente på et endelig resultat i Posten Bing Bildrift. Da vil avtalte lønnsøkninger komme som etterbetalinger til medlemmene.

Ingen skal tape

– Det er likevel slik at etterbetalingen vil bli regnet ut fra datoen vi har avtalt, altså 1. april. Ingen taper på dette, men jeg skjønner godt at det er surt å måtte vente på en etterlengtet lønnsøkning. sier Gerd Øiahals forhandlingsleder og leder for Fagforbundet Post og finans.

En annen konsekvens er at uravstemningene i lønnsoppgjørene i selskapene i Posten Bring også må vente til et endelig resultat foreligger.

Oppgjøret går nå videre til de sentrale partene, LO Stat og Spekter. De skal gjøre et nytt forsøk på å bli enige, før oppgjøret eventuelt går videre til riksmekleren.

Tredje runde med forhandlinger

Forhandlingene mellom LO Stat og Spekter vil sannsynligvis skje i første halvdel av juni.

Hvis oppgjøret havner hos Riksmekleren er det mest sannsynlig at en eventuell mekling ikke kan gjennomføres før etter sommeren.