Enighet i meklingen i Oslo kommune - Reallønnsvekst for alle medlemmer i LO kommune Oslo

En sliten gjeng etter en lang natts ferd mot enighet.

En sliten gjeng etter en lang natts ferd mot enighet. Fra venstre: Lisbeth Norshus, Roger Dehlin, Joachim Nybakke, Per Egil Johansen, Lasse Skurtveit, Einar Bergan, Setin Olav Ringen, Vibeke Øya, Mishell Shakar og Roger Vinje. (Foto: Anders Greif Mathisen)

Pressemelding fra LO kommune Oslo og Fagforbundet Oslo 24. mai.

24.05.2024
Sist oppdatert: 24.05.2024

Alle får minimum et kronetillegg på 20 000, som sikrer reallønnsvekst for alle LO-medlemmene. Dette er en seier for oss, uttaler Per Egil Johansen, forhandlingsleder for LO Kommune Oslo. – Vi er fornøyde med den økonomiske innretningen på lønnsoppgjøret i Oslo kommune. Vi slo tilbake angrepene på overenskomsten.

- Det er selvfølgelig ikke alle deler av avtalen vi er like fornøyde med, men helheten gjør at vi har kommet til enighet. Det har vært viktig for oss å sikre en solidarisk innretning, og med en lavtlønnsprofil er dette noe vi kan leve med, sier Johansen videre.

LO Kommune Oslo har kommet til enighet med Oslo kommune om et resultat som gir alle ansatte minst 20 000 kroner i kronetillegg. De som har lønnstrinn 30 og høyere får en økning på 3,7 %. Lønnsøkningen har virkningsdato fra 1. mai 2024.

I tillegg er en del av potten satt av til lokale forhandlinger. - Dette var ikke noe vi ønsket oss, innrømmer Roger Dehlin, leder i Fagforbundet Oslo. – Allikevel fikk vi redusert avsetningen til et minimum, som gjorde at kronetillegget ble høyere.

Videre blir det partsarbeid på:

•  Heltidskultur
  • Gjennomgang av avtaleverket

- Forhandlingssammenslutningene Unio, Akademikerne og YS-K Oslo har også godtatt det samme resultatet. Det er en styrke for arbeidstakersiden at vi har kommet fram til en felles avtale, avslutter Roger Dehlin leder i Fagforbundet Oslo.

For ytterligere kommentarer, intervjuer eller foto, kontakt:

Vidar Evje, nestleder i Fagforbundet Oslo, tlf. 905 31 580.